310016 Nature Management

Details
Forest & Landscape   44 %
Department of Agricultural Sciences   13 %
Department of Ecology   18 %
Department of Natural Sciences   25 %
Earliest Possible YearBSc. 2 year to BSc. 3 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


All aids allowed

Description of Examination: 24 timers eksamen, opgaven udleveres kl 10 og afleveres kl 10 den følgende dag.

Weight: 100%



7-point scale, internal examiner
 
Requirement For Attending ExamAflevering af cases
3 ud af 4 cases.
 
Organisation of TeachingForelæsninger, øvelser, ekskursioner
 
Block PlacementBlok 2
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
RestrictionsIngen
 
Areas of Competence the Course Will Address
Grundvidenskab:
Viden om sammenhængen mellem naturgrundlaget i Danmark og arealanvendelsen/benyttelsen af arealer.
Teknologi og produktion:
Kendskab til metoder til beskrivelse af landskabets og naturresursers struktur, funktion, udvikling, regulering og planlægning.
Forståelse for hvordan kulturlandskabets udvikles og forvaltes i et samspil mellem økologiske, tekniske, økonomiske og politiske faktorer.
Kendskab til de aktører der opererer i spændingsfeltet mellem beskyttelse og benyttelse af naturen.
Kunne kortlægge, planlægge og gennemføre en konkret vurdering af et givent områdes produktion, biologisk indhold, lovgivning samt stoflige forhold, med henblik på at udarbejde et tværfaglig og balanceret plan for forvaltning af området.
Etik of værdier:
Opnå en forståelse af betydningen af det 20. århundredes natur- og miljøforvaltningshistorie for den aktuelle natur- og miljøforvaltning, herunder viden om centrale principper for miljø- og naturforvaltning.
 
Course Objectives
Kursets formål er at give deltagerne et overblik over den danske naturforvaltning.
Med forvaltning forstås tilvejebringelse af beslutningsgrundlag (konkret viden/data), tolkning og præsentation af data, afvejning i forhold til interesser og økonomi, planlægning, kontrol af legalitet, konsekvensanalyse, afsøgning af alternativer, opstillen af scenarier, formulering af opfølgningsforanstaltninger.
 
Course Contents
På Kurset gennemgås et udvalg af følgende cases:

1. Invasive arter

2. Naturpleje

3. Naturgenopretning

4. Byudvikling og Infrastruktur

5. Rekreation

6. Habitatbeskyttelse

7. Skovrejsning (Henrik)

8. Vådområder

9. Friluftsliv og turisme

10. Kvælstof i miljøet

Desuden behandles den offentlige naturforvaltning, redskaber og aktører i naturforvaltningen, den historiske udvikling af samt fremtidsperspektiver for den generelle naturforvaltning.
 
Teaching And Learning Methods
De udvalgte cases skal gennem selvstændigt arbejde give deltagerne en praksisnær oplevelse af aktuelle naturforvaltningsproblemstillinger. Forelæsninger støtter indlæringen af det teoretiske stof, men skal også skabe overblik og virke syntetiserende.
 
Learning Outcome
En komplet besvarelse indebærer at deltagerne skal være i stand til fuldstændig at begribe en naturforvaltningsopgaves karakter og omfang.
Der skal kunne relateres udtømmende til den samfundsmæssige regulering af naturen. Der skal demonstreres en god indsigt i aktører i naturforvaltningen - private som offentlige. Der skal demonstreres omfattende indsigt i den danske natur forstået som arealer med højt naturindhold.
 
Course Coordinator
Henrik Vejre, hv@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Urban and landscape studies, Phone: 35331819
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures30
theoretical exercises30
examination4
preparation126
Excursions16

206