Skov & Landskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år til Bachelor 3. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 30 minutters mundtlig eksamen pr. studerende. Projektrapport vil blive inddraget i den mundtlige eksamen, hvor der eksamineres i pensum Vægtning: Mundtlig eksamen 100% 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Projektrapport skal være afleveret | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, teoretiske øvelser | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Indledende økonomi | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Grundvidenskabelige kompetencer: - Viden om de drifts- og velfærdsøkonomiske principper for udnyttelsen af skov og andre naturressourcer. Kompetencer rettet mod teknologi & produktion: - Kendskab til naturressourceanvendelse og -beskyttelse i jord- og skovbrug, fødevareproduktionssystemet og interaktioner med lovgivning og det omgivende samfund. - Viden om de politiske og lovgivningsmæssige rammer for skovenes og landskabets anvendelse, herunder miljø- og planlægningslovgivning - Viden om policy formulering, modellering samt analyse af policy processer Kompetencer inden for etik & værdier: Er opmærksom på problemstillinger i relation til jordbrugets benyttelse af naturressourcer såvel nationalt som globalt; holdningsdannelse og politiske beslutningsprocesser omkring miljøspørgsmål, forvaltning af naturressourcer og jordbrugsproduktion. | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
I løbet af kurset introduceres den studerende til værktøjer og metoder der kan anvendes til at gennemføre en formel analyse af natur- og miljøpolitik. Der gives en introduktion til det politologiske fagområde og dets anvendelse på natur og miljø relaterede emner. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Kurset bygges gradvist op. Der startes med en introduktion til policy formulering, modellering samt analyse af policy processer. Der gives et resume af natur og miljøpolitik i Danmark og EU med hovedvægten på landskabspolitik samt skov og naturpolitik. Centrale og aktuelle problemstilliner introduceres og der præsenteres en overordnet model til politik analyse, der er faseopdelt i politik formulering, design, implementering, monitorering og evaluering. Herunder diskuteres: Hvordan initieres politik, hvilke institutioner påvirker den politiske dagsorden, hvilke policy værktøjer er til stede, hvordan måles effekten af en politik og hvordan bruges denne viden til at evaluere politikforslag. Vi diskuterer sammenhængen mellem politik analyse og formulering. Der gives en introduktion til projektevaluering på såvel drifts- som samfundsniveau. Der gives en indføring i implementering og effektivitet, monitorering af politiske effekter, samt design og evaluering. Dette leder frem mod en gennemgang af 'Governmental/centralised policies', der dækker lovgivning, institutionelle rettigheder, økonomiske virkemidler, labelling samt kriterier der kan anvendes til at evaluere værktøjerne, f.eks. efficiency, fairness, incentives, enforceability, ethics. Mere decentraliserede demokrativærktøjer (forhandling, afsteming, høring, repræsentativitet og borgerinddragelse) gennemgås og diskuteres i den forbindelse. Du introduceres til 'New Institutionalism' og organisatoriske faktorer i det politiske system, f.eks. 'Incrementalism'. Interessemodsætninger og -grupperinger er ofte afgørende determinanter i forbindelse med formulering og implementering af politikker. Derfor gives der i kurset en introduktion til aktøranalyse, magtanalyse, analyse af politiske netværk, diskursanalyse samt koalitionsanalyse. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Daglige forelæsninger støttes af teoretiske øvelser relateret til emneområderne. De studerende og underviserne gennemgår resultaterne og der arrangeres dagligt en diskussion af de præsenterede emner og resultater. De studerende laver enten individuelt eller i grupper af 3-4 studerende et essay indenfor et selvvalgt emne. Essayet præsenteres i plenum sidst i kurset. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Christensen, S. & Jensen, P-E. D. 2001. Kontrol i det stille. Forlaget Samfundslitteratur, 134 pp. Strange, N. 2007. Kompendium i Natur- og Landskabspolitik - en artikelsamling. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Niels Strange, nst@life.ku.dk, Skov & Landskab/Økonomi, Politik og Driftsplanlægning, Tlf: 35331753 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||