Skov & Landskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Der afleveres en portfolio ved kurset afslutning indeholdende besvarelser af øvelser og opgaver (5-7 stk.)stillet i forbindelse med kursets øvelser og forelæsninger. Portfolien udarbejdes individuelt. En liste over obligatoriske opgaver der skal afleveres foreligger ved kursusstart. Vægtning: 100% 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Undervisningen gives i form af forelæsninger, øvelser, seminarer og ekskursioner. Den ugentlige timefordeling angivet i timer er i gennemsnit: 9 forelæsninger, 6 teoretiske øvelser, 3 seminarer, 2 ekskursioner, 20 forberedelse og 6 eksamensforberedelse | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: A Blok 3 Ugestruktur: C | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Landskabøkologi, Natursyn og landskabsværdier, Forvaltningsret, Planlægningslovgivning | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Grundvidenskab: De studerende skal opnå forståelse for forvaltningens og den fysiske planlægnings funktioner i relation til landskabers udvikling og forvaltning. Forståelsen omfatter viden om indhold og udvikling af planlægningen og forvaltningen, viden om planlægningsprocesser samt indsigt i forskellige teorier knyttet hertil. Der udover skal de studerende opnå forståelse for samspillet mellem den offentlige og private landskabsforvaltning. Teknologi og produktion: De studerende skal opnå kendskab til og færdigheder i anvendelse af metoder og teknikker til analyse og udarbejdelse af planer og politikker. De skal desuden opnå kendskab til procesorienterede metoder til inddragelse af borgere i planlægningen. Etik og værdier: De studerende skal have forståelse for bæredygtighedsprincippet, menneskets behov/interesser samt kunne reflektere kritisk over den eksisterende planlægnings- og forvaltningspraksis. | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Kurset skal give indsigt i den offentlige landskabsforvaltnings indhold og samfundsmæssige placering, færdigheder i centrale metoder og teknikker, samt forståelse for samspillet mellem den offentlige og den private landskabsforvaltning. For andre kandidatuddannelser, f.eks. landskabsarkitektur, landbrug, skovbrug og geografi kan kurset bidrage med supplerende kompetencer vedrørende formulering af mål og retningslinier for landskabets benyttelse og beskyttelse | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Kurset omfatter undervisning i: Indholdet af det offentlige landskabsforvaltning og planlægning samt hvordan denne fungerer; Teorier om forvaltningens og planlægningens historiske baggrund og funktioner i samfundet af relevans for landskabers udvikling, beskyttelse og forvaltning; Nutidige tendenser i landskabsudviklingen; Metoder og teknikker til:(1)målformulering,(2)regionalisering og karakterisering af landskaber/områder,(3)lokalisering af nye anlæg og aktiviteter,(4)prioritering af beskyttelse og benyttelse,(5)identifikation og prioritering af restaurerings- og forbedringsbehov,(6) disponering af nye landskabelige helheder f.eks. kulturhistoriske områder,nye sommerhusområder, nationalparker mv. (7)borgerinddragelse samt (8) evaluering af planer og politikker. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Undervisningen gives som forelæsninger,seminarer,fællesdiskussioner, ekskursioner og øvelser. Undervisningsforløbet er opbygget således, at der løbende i hele undervisningsperioden undervises i teori, metode og i praktisk landskabsforvaltning (politik). Alle forelæsninger bliver fuldt op af seminarer, hvor de studerende holder oplæg eller af fællesdiskussioner og øvelser. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Der undervises efter et kompendium indeholdende både danske og udenlandske artikler og uddrag af bøger. Kompendiet fornyes hvert år | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Lone Søderkvist Kristensen, lokr@life.ku.dk, Skov & Landskab/By- og landskabsstudier, Tlf: 35331831 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||