| Inst. for Veterinær Patobiologi | |||||||||||||
| Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||
| Varighed | En blok | ||||||||||||
| Pointværdi | 4 (ECTS) | ||||||||||||
| Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||
| Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Eksamen er delt op i 1,5 time uden hjælpemidler (A) og 1,5 time med alle hjælpemidler (B). Vægtning: Vægtning: 50% uden hjælpemidler og 50% med hjælpemidler. Der foretages endeligt en helhedsvurdering. 7-trinsskala, ekstern censur Eksamensdatoer: 12. april 2008 | ||||||||||||
| Rammer for undervisning | Forelæsninger og øvelser. Forelæsninger vil sandsynligvis komme til at ligge om eftermiddagen og øvelser om formiddagen | ||||||||||||
| Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||
| Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
| Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||
| Kompetenceområder | |||||||||||||
| Grundvidenskab: Forståelse for veterinære og zoonotiske virologiske problemstillinger. Forståelse for molekylærbiologi, patogenese, forebyggelse og kontrol for vigtige virussygdomme. Forståelse for virologiens generelle principper, metoder og begreber. Teknologi og produktion: Forståelse for virologiske diagnostiske laboratoriemetoder. Etik og værdier: Erhverver sig et fagsprog med henblik på at kunne diskutere i, med og om virologi. | |||||||||||||
| Kursets målsætning | |||||||||||||
| De studerende skal opnå basal og anvendt viden inden for virologi inklusiv praktisk kendskab til virologiske diagnostiske laboratoriemetoder. Den studerende skal opnå generel indsigt i veterinære og zoonotiske virologiske problemstillinger og et indgående kendskab til molekylærbiologi, patogenese, forebyggelse og kontrol for vigtigste virus. | |||||||||||||
| Kursusindhold | |||||||||||||
| I den teoretiske undervisning prioriteres virus opbygning, klassifikation, multiplikation samt virus-vært og virus-miljø relationer, herunder patogenese, immunrespons, vaccination, epidemiologi og kontrol. I den praktiske undervisning indøves relevante generelle og molekylærbiologiske diagnostiske principper og metoder. | |||||||||||||
| Undervisningsform | |||||||||||||
| Kurset anvender følgende undervisningsformer: Forelæsninger, praktiske øvelser og demonstrationer,teoretisk problembaseret (cases) opgaveløsning. | |||||||||||||
| Målbeskrivelse | |||||||||||||
| Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||
| Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
| For tiden benyttes "Veterinary Virology", Third edition 1999, Academic Press af Murphy, Gibbs, Horzinek og Studdert. "Kompendium til øvelser for Veterinærstuderende" lægges ud som fil på campusnet. | |||||||||||||
| Kursusansvarlig | |||||||||||||
| Merete Blixenkrone-Møller, mbm@life.ku.dk, Institut for Veterinær Patobiologi/Faggruppen f Virologi, Immunologi og Fiskesygdomme, Tlf: 35332740 Birgitte Viuff, bmv@life.ku.dk, Institut for Sygdomsbiologi/Faggruppen f Virologi, Immunologi og Fiskesygdomme, Tlf: 35332734 | |||||||||||||
| Studienævn | |||||||||||||
| Studienævn V | |||||||||||||
| Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||