Inst. for Produktionsdyr og Heste
70 % Inst. for Veterinær Patobiologi 9 % Inst. for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab 9 % Inst. for Mindre Husdyrs Sygdomme 5 % | |||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 2. år | ||||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 23 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamination i projektrapporter samt præsentationer ved seminarer og opponentfunktion ved disse Vægtning: Mundtlig eksamination i projektrapporter samt præstationer ved seminarer 100%. I forhold til det mundtlige forsvar vægter stort projekt 2/3, lille projekt 1/3. Herudover en helhedsvurdering. 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Projektbaseret undervisning med udgangspunkt i private husdyrbesætninger. Gruppearbejde obligatorisk. Heldagsundervisning. DTU Veterinærinstituttet har 7% ad undervisningen | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur Blok 4 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 300024 Dif. Sundhed og produktion hos produktionsdyr, modul 1 | ||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 45 | ||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Grundvidenskab: Forståelse af funktionen som besætningsdyrlæge jf. gældende bekendtgørelser om sundhedsrådgivning. Forståelse af de komparative aspekter af principperne for sundhedsstyring. Teknologi og produktion: Anvende principper for sundheds- og produktionsorienterede analyser i forskellige produktionsenheder, herunder anvende principper for prioritering af de anbefalinger der kan udledes af analyser og dialog med beslutningstagere. Etik og værdier: Kan diskutere resultaterne af besætningsanalyser og udmønte dem i konkret helhedsorienteret rådgivning af beslutningstagere i produktionsenhederne under behørig hensyntagen til begrænsninger givet af lovgivning og etik. Bedømme de sundhedsmæssige aspekter af husdyrproduktion og betydningen af natur- og samfundsskabte produktionsbegrænsninger ud fra forskellige værdisæt. | |||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||
De studerende bliver i stand til at anvende begreber og metoder til sygdomsdiagnostik samt helhedsorienteret fremme af sundhed, velfærd, frugtbarhed, fødevaresikkerhed og effektivitet i husdyrproduktionsenheder (f.eks. besætninger), der fungerer under almindelige erhvervsmæssige betingelser. | |||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Kurset skal bibringe de studerende kompetence til selvstændigt at rådgive beslutningstagere i produktionsenheder (f.eks. besætninger) om sygdomsbekæmpelse, herunder besætningsdiagnostik, samt fremme af sundhed, velfærd, frugtbarhed, fødevaresikkerhed og effektivitet i husdyrbruget. Det tager udgangspunkt i konkrete produktionsenheder med erhvervsmæssigt hold af fisk, fjerkræ, kvæg, mink eller svin, samt evt. andre husdyrarter der holdes med et erhvervsmæssigt sigte. De studerende skal blive i stand til at yde en konkret helhedsorienteret rådgivning under skyldig hensyntagen til begrænsninger, givet af lovgivning og etik. De studerende får de nødvendige forudsætninger for selvstændigt at kunne planlægge og gennemføre en besætningsanalyse i en konkret produktionsenhed (besætning) og på baggrund heraf anvise relevante interventionsstrategier. De nødvendige færdigheder vil være dynamiske over tid afhængig af udviklingen af værktøjer til anvendelse i rådgivning af beslutningstagere I produktionsenheder. I tilgift til færdighederne angivet under modul I, skal de studerende opnå følgende færdigheder: · Basal træning i kortlægning af patogeneseaspekter i forbindelse med multifaktorielle infektionsbetingede sygdomme · Planlægge, gennemføre og tolke studier indenfor besætningen til afdækning af produktions- og sundhedsmæssige sammenhænge · Indgå i en meningsfuld dialog og samarbejde med andre rådgivere i produktionsenheder. Den studerende skal gives en sådan forståelse for samfunds- og naturskabte begrænsninger for husdyrproduktion og af den veterinære rådgivers rolle, at de kan indgå i en meningsfuld dialog med konkrete beslutningstagere om disse emner | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
De studerende skal lære dels at anskue produktion og sundhed hos produktionsdyr i et helhedsperspektiv centreret om besætningen, dels at gå i dybden med et selvvalgt detailemne rettet mod produktion og sundhed. Der skal gennemføres et stort projekt på 15 ECTS og et lille projekt på 8 ECTS. De studerende opdeles i grupper med 2-6 deltagere. Det store projekt skal omfatte: 1) Analyse og vurdering af alle væsentlige produktions- og sundhedsmæssige aspekter af en større besætning med produktionsdyr. Selvstændige statistiske analyser af produktions- og sundhedsdata skal indtage en fremtrædende plads i projektarbejdet. Det er helt centralt, at hele bedriften skal håndteres. 2) Der skal foretages en kritisk vurdering af de aktuelt anvendte (rådgivnings)koncepter til problemløsning og gives forslag til implementering af alternativer. 3) Alle muligheder for at etablere et samspil med lokale dyrlæger og produktionskonsulenter skal udnyttes. Hver gruppe skal have mindst én vejleder med tværfaglige kompetencer indenfor sundhed og produktion Der gennemføres et eller flere besøg i erhvervsmæssigt drevne produktionsenheder med kvæg, små drøvtyggere, svin, fisk, fjerkræ eller pelsdyr. Der skal gennemføres et eller flere studenterorganiserede seminarer til beskrivelse af helheden indenfor hver dyreart. Det lille projekt kan være mere fokuseret på en subdisciplin inden for fagområder vedr. sygdom, sundhed eller produktion. Det lille projekt skal også være helhedsorienteret og bør kunne ses i en besætningskontekst. Udover kvæg og svin kan det behandle fisk, fjerkræ, pelsdyr får og andre små drøvtyggere. Sidst i kursus lægges der vægt på at uddrage principper, der går på tværs af dyrearter. Fordelingen af tid på de klassiske veterinære fag og de produktions-/populationsorienterede fag vil være ca.1:1. Sammenhæng og kvalitet i undervisning indenfor dyreart skal sikres af en dyreartskoordinator med tværfaglige kompetencer indenfor praksisorienteret problemløsning. | |||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Ingen formel litteraturliste. Udvikling af kompetence til selvstændig opsøgning og vurdering af den aktuelle litteratur på området er en del af kursus. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Carsten Enevoldsen, ce@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Produktion og sundhed, Tlf: 35332830 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||