| Department for Small Animal Clinical Sciences
25 % Department of Basic Animal and Veterinary Sciences 25 % Department of Veterinary Pathobiology 25 % Department of Large Animal Sciences 25 % | |||||||||||||||
| Earliest Possible Year | MSc. 1 year | ||||||||||||||
| Duration | One block | ||||||||||||||
| Credits | 9 (ECTS) | ||||||||||||||
| Course Level | MSc | ||||||||||||||
| Examination | Final Examination written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: De studerende udarbejder en rapport indenfor et af de parakliniske discipliner. Kurset afsluttes med individuel mundtlig eksamination i projektrapporten og pensum i plenum. Weight: Mundtlig eksamination i projektrapport og pensum 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||
| Requirement For Attending Exam | Tilfredsstillende gennemførsel af valgmodul 1 forløbet - 80% aktiv mødedeltagelse og udarbejdelse af skriftlig projektopgave. | ||||||||||||||
| Organisation of Teaching | 6 ugers teoretisk kursus. Intro-modul i uge 1-3. I 1. og 3. uge undervises i plenum fra 9-16 og i 2. uge undervises de enkelte grupper efter aftale med vejleder. I uge 3-6 udarbejdes en skriftlig projektopgave. Der kan undervises på både dansk og engelsk. | ||||||||||||||
| Block Placement | Blok 4 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||
| Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
| Restrictions | 45 studerende | ||||||||||||||
| Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
| Grundvidenskab: Viden om klinisk undersøgelse, problemorienteret udredning, klinisk patologiske og andre parakliniske diagnostiske metoder herunder resultater og fortolkning, kliniske beslutningsprocesser, patofysiologiske mekanismer, behandling, management og opfølgning i moderne specialiseret smådyrspraksis. Viden om særligt relevante zoonotiske sygdomme i specialiseret smådyrspraksis. Teknologi og produktion: Viden om kommunikation, klinisk undersøgelse, problemorienteret udredning, diagnostiske metoder herunder resultater og fortolkning, kliniske beslutningsprocesser, patofysiologiske mekanismer, behandling, management og opfølgning i moderne specialiseret smådyrspraksis Etik og værdier: Er opmærksom på betydningen af kontinuert efteruddannelse som dyrlæge i specialiseret smådyrspraksis. Er opmærksom på vurdering af evidensbaserede behandlingsprincipper, herunder vurdering og kritik af relevant faglitteratur | |||||||||||||||
| Course Objectives | |||||||||||||||
| . Formålet med temakurset er at give de studerende dybere viden om udvalgte/relevante kliniske og parakliniske emner nødvendige for at kunne fungere som assistent i moderne smådyrspraksis eller varetage et veterinært turnusuddannelse (internship) på universitetshospital i Europa. . Udarbejdelse af en temarapport indenfor klinisk/paraklinisk relevante områder (f.eks. klinisk patologi, billeddiagnostik, veterinær patologi, genetik, ernæring, veterinær epidemiologi) på basis af litteraturstudier | |||||||||||||||
| Course Contents | |||||||||||||||
| . Indøvelse af parakliniske discipliner i diagnostik, behandling og monitorering af syge dyr. o Klinisk patologi: kendskab til årsager til præanalytisk, analytisk og postanalytisk variation; teoretisk og praktisk anvendelse af klinisk patologiske analyser og profiler, særligt analyser indenfor hæmatologi, klinisk kemi, diagnostisk cytologi, endokrinologi samt urin- og fæcesanalyser, ved diagnostik og monitorering. Kendskab til principper for o design af epidemiologiske undersøgelser, o diagnostik og overvågning af sygdomme i populationer, o genetisk rådgivning, o screeningsprocedurer for arvelige sygdomme, o den patoanatomiske diagnostiks betydning som grundlag for klinisk udredning af sygdomme samt o ernæringsrelaterede faktorer, der har indflydelse på dyrenes sundhed og muligheden for behandling og forebyggelse af ernæringsbetingede lidelser. . Kritisk litteraturlæsning og kildekritik, . Integration af resultater fra klinisk og paraklinisk forskning, . Kendskab til evidensbaserede behandlingsprincipper . Udarbejde, fremlægge og forsvare temarapport i plenum | |||||||||||||||
| Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
| Forelæsninger, kollokvier, demonstrationer, projektvejledning, selvstudium, rapportudarbejdelse. Undervisningen er planlagt integreret indenfor hvert tema, således at der afholdes undervisning i parakliniske fag/discipliner med inddragelse af relevante kliniske aspekter: klinisk patologi, billeddiagnostik, genetik, klinisk ernæring, klinisk farmakologi, klinisk mikrobiologi, epidemiologi og patologi. I de sidste tre uger udarbejder de studerende i grupper på 4 studerende en selvstændig temarapport, der dokumenterer de opnåede kvalifikationer indenfor det valgte tema/område. De studerende forventes selvstændigt at tilegne sig væsentlige dele af den fagspecifikke viden, der er nødvendigt for at gennemføre temaprojektet. | |||||||||||||||
| Learning Outcome | |||||||||||||||
| Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
| Course Litterature | |||||||||||||||
| Opdateret litteraturhenvisninger vil blive oplyst senest 1 mdr. før kursusstart. | |||||||||||||||
| Course Coordinator | |||||||||||||||
| Thomas Eriksen, ter@life.ku.dk, Department of Small Animal Clinical Sciences/, Phone: 35332935 | |||||||||||||||
| Study Board | |||||||||||||||
| Study Committee V | |||||||||||||||
| Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||