Inst. for Veterinær Patobiologi | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||
Varighed | Tre blokke | ||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen kun visse hjælpemidler Lommeregner. Formelsamling udleveres ved eksamen Beskrivelse af eksamen: 4 timer skriftlig eksamen 3 uger inde i blok 4. Blanding af essay opgaver og korte spørgsmål Vægtning: Essayopgaver 60% Korte spørgsmål 40% 7-trinsskala, ekstern censur Eksamensdatoer: 09. maj 2008 | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger og teoretiske øvelser. Både forelæsninger og øvelser ligger formiddag/eftermiddag | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur Blok 3 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur Blok 4 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Ca. 3 uger ind i blok 4. Løbende | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Patobiologisk basiskursus, Biologisk basiskursus Veterinært basiskursus | ||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||
Grundvidenskab: - Kendskab til farmaceutisk terminologi. - Viden om basale farmakologiske principper, begreber og metoder. - Forståelse for valget af desinfektionsmiddel i konkrete situationer, hvor sygdomsfremkaldende mikroorganismer skal bekæmpes ved kemisk desinfektion Teknologi og produktion: - Anvende basal farmakologiske principper, begreber og metoder. - Anvende farmakologiske principper, begreber og metoder med henblik på at vælge det rette lægemiddel blandt mange alternativer til behandling af specifik sygdom. Etik og værdier: - Erhverver sig et fagsprog med henblik på at kunne diskutere i, med og om farmakologi og farmaci, herunder anvende korrekt terminologi i forbindelse med ordination af lægemidler på apoteket, enten til eget brug eller til udlevering til dyreejeren. | |||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Målet er at opnå viden om lægemidlers virkning på cellefunktion, kemiske mediatorer og receptorer og funktion af organsystemer og om deres absorption, fordeling, omsætning og udskillelse. Det endelige mål er at give grundlag for at løse arbejdsopgaver inden for klinik, levnedsmiddelhygiejne, forskning og administration. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Kurset beskriver de enkelte lægemiddelgruppers absorption, fordeling, omsætning, udskillelse samt deres virkning på det perifere og centrale nervesystem, det kardiavaskulære system, respirationssystemet, væske- og elektrolytbalancen, endokrine system, reproduktionssystemet, mavetarmkanalens funktion, stofskiftet, hæmostase og trombose, mikrobielle infektioner og endo- og ektoparasitære lidelser med henblik på deres anvendelse i den veterinære klinik og de særlige forholdsregler, der i veterinærmedicinen må tages til imødegåelse af lægemiddelrester i animalske levnedsmidler. Der gives en introduktion til kemiske desinfektionsmidler. I farmaci gennemgås formulering af lægemidler, herunder kvalitet, holdbarhed og øvrige karakteristika. Hertil kommer bestemmelser for rekvirering og distribution af veterinære lægemidler. Receptskrivning indøves med eksempler fra klinikken. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Forelæsninger, øvelser, præsentationer og selvstudium | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Veterinary Pharmacology and Therapeutics, 8th Edition, ed. H. Richard Adams,Iowa State University Press/Ames, 2001. Desinfektion i husdyrbruget. Alt om desinfektion indenfor produktionen af svin, kvæg, fjerkræ og pelsdyr. Landudvalget for Svin, 2002 | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Jens Lykkesfeldt, jopl@life.ku.dk, Institut for Sygdomsbiologi/Faggruppen for Biomedicin, Tlf: 35333163 Jytte Bjerregaard, jbe@life.ku.dk, Institut for Veterinær Patobiologi/Apoteket, Tlf: 35333150 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||