Forest & Landscape | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Projektrapport vil blive inddraget i den mundtlige eksamen, hvor der eksamineres i pensum Weight: Mundtlig eksamen 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | En kombination af forelæsninger, teoretiske øvelser, diskussioner, præsentationer og ekskursioner | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: C | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
1) Grundvidenskabelige kompetencer (forstå og forvalte biologiske systemer): . Forstå det mikro- og velfærdsøkonomiske fundament for skov- og naturforvaltning. . Modellering og økonomisk forvaltning af skov- og naturressourcer; udvikle, kvantificere og bruge teoretiske og anvendelsesorienterede modeller for produktionen af skov- og naturressourcer - materielle goder såvel som immaterielle goder. 2) Teknologi og produktion (forstå og anvende økonomisk teori): . Evne til at anvende økonomisk teori og andre evalueringsteknikker til at understøtte skov- og naturforvaltningsbeslutninger. . Viden om simulering, optimering og flerkriterie-beslutningstagning til at understøtte skov- og naturforvaltningsbeslutninger. 3) Etik og værdier (forstå og håndtere den 'menneskelige dimension'): . Forstå de underlæggende værdier for skov- og naturproduktion i et samfundsmæssigt perspektiv. | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Skovene og den øvrige natur er vigtige bidragydere til den menneskelige velfærd. Hovedformålet med dette kursus er at give den studerende en fyldestgørende viden om skovenes og naturens produktion af økonomiske ydelser, herunder træprodukter, rekreation og oplevelser, vand, kulstofbinding og biodiversitet. I dette kursus lærer den studerende en række værktøjer til økonomisk evaluering af skov- og naturforvaltningsbeslutninger, herunder en vurdering af trade-off's imellem forskellige beslutninger | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Kurset starter med en introduktion til gundlæggende økonomiske principper bag økonomisk evaluering af skove og naturgoder samt økonomiske beslutningsmodeller. Et udvalg af metoder til kvantificering af ressourcer, omkostninger og gevinster gennemgås, der kan understøtte beslutninger på ejendoms- eller virksomhedsniveau. Denne information om cash-flow og budgetter anvendes i ejer relaterede beslutninger. Da produktionen af skov- og naturgoder er dynamiske, det vil sige, at beslutninger der træffes i dag, påvirker de fremtidige produktionsmuligheder, lærer de studerende brugen af dynamiske evalueringsteknikker. Dette udgør et vigtigt teoretisk grundlag for at opstille optimale investeringsplaner i skov- og naturforvaltningsprojekter. Økonomiske overvejelser ifbm offentlig naturforvaltning berøres. Efter en kort introduktion til tidspræferencer og diskontering, lærer den studerende at beregne nutidsværdier, benefit-cost ratioer, intern forrentning og lignende. Kurset introducerer til alternativomkostningsbe¬reg¬ning og skyggepriser. Ud fra det dynamiske perspektiv beregnes den økonomisk optimale timing af beslutninger (f.eks. hvornår træer skal fældes, åen genoprettes o.s.v.). Porteføljeteori og simulering anvendes til at mindske risikoen på forvaltningsbeslutningerne. Et interessant perspektiv i skov- og 'natur'-produktionen er at goderne sjældent produceres uden at andre goder påvirkes heraf. En sådan såkaldt 'joint production' af indbyrdes ekskluderbare eller komplementære goder diskuteres, og du lærer, hvordan man kan inddrage denne viden i forvaltningsbeslutningerne. Da der ofte er begrænsede ressourcer til rådighed, introduceres den studerende til teori og metoder til at optimere din forvaltning, også i situationer hvor der f.eks. er flere konkurrerende mål eller mål der er i konflikt med hinanden. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Forelæsninger blandet med teoretiske og praktiske øvelser, således at teorien ses anvendt. De studerende præsenterer resultater og leder diskussioner i samarbejde med underviserne. Underviserne afrunder emner med oversigter og oplæg til diskussioner. Der udarbejdes en projektrapport inden for et selvvalgt emne relateret til skov- og naturforvaltning. Projektarbejdet organiseres i grupper (3-5 studerende i hver gruppe) og indeholder udover litteraturgennemgang også modellering og økonomiske analyser/evalueringer af skov- og naturforvaltningsproblemstillinger. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Niels Strange et al. : Kompendium i Skov- og Naturforvaltningsøkonomi 2008 W. David Klemperer, 1996.Forest Resource Economics and Finance. McGraw-Hill International Edition, Forestry Series, New York, 551 p. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Niels Strange, nst@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Forestry, Phone: 35331753 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||