Fødevareøkonomisk Institut | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Bachelor 3. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus Bachelorkursus for JØ-studerende. Fælleskursus for andre studieretninger. | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 4-timers skriftlig eksamen i pensum Vægtning: 100% 7-trinsskala, ekstern censur Eksamensdatoer: 25. januar 2008 | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, øvelser og gruppearbejde | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 290030 Samfundsøkonomi | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Efter at have gennemgået dette kursus vil de studerende have fået et dybere kendskab til de basale makroøkonomiske og økonomisk-politiske problemstillinger, herunder kendskab til samspillet mellem de centrale makroøkonomiske variable, og til, hvad der bestemmer de enkelte variables udvikling. Anvendelser: Anvendelsessiden af faget retter sig mod aktuelle problemer i en højtudviklet økonomi som den danske, og her er fokus den økonomiske politik med særlig henblik på konjunkturreguleringen. Etik og værdier: Forståelse af samspillet mellem faglige og politiske problemstillinger ved tilrettelæggelsen af økonomisk politik. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Kursets formål er at give de studerende et dybere og mere præcist kendskab til makroøkonomi end det, de har fået i elementære økonomikurser. De skal få et mere præcist kendskab til de vigtigste makroøkonomiske modeller, og til hvilke teoretiske og empiriske forhold, der ligger til grund for disse modellers opstilling. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Kurset giver en grundig gennemgang af, hvad der bestemmer de centrale makroøkonomiske variable som forbrug, investeringer, løn, priser, pengeefterspørgsel og -udbud. Det gennemgås, hvordan disse variable kan bindes sammen til en makroøkonomisk konjunkturmodel. Der lægges en del vægt på, at denne gennemgang er så præcis, at de studerende bliver i stand til at læse og forstå nyere faglitteratur på området. Gennemgangen omfatter både teoretiske og empiriske analyser af området. Disse konjunkturmodeller bruges til at diskutere, hvorfor og hvordan man fører økonomisk politik. Denne gennemgang bygger på en analyse af, hvad der forståes ved konjunktursvingninger, og hvordan disse kan måles. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Der vil være tale om en blanding af forelæsninger, øvelser og gruppearbejde, samt hjemmearbejde med opgivne problemstillinger og opgaver. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Peter Birch Sørensen & Hans Jørgen Whitta-Jacobsen: Introducing Advanced Macroeconomics: Growth & Business Cycles, McGraw-Hill. Det Økonomisk Råd: Dansk Økonomi (Diverse årgange). | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Lill Andersen, lth@foi.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for International Økonomi og Politik, Tlf: 35336865 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||