Ins. for Human Ernæring | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år | ||||||||||||
Varighed | En halv blok | ||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Skriftlig auditorieeksamen på 4 timer omfattende vurdering af videnskabelig artikel, grundlæggende metodologiske og statistiske begreber med hovedvægt på non-parametrisk statistik. 7-trinsskala, ekstern censur Eksamensdatoer: 16. maj 2008 | ||||||||||||
Rammer for undervisning | |||||||||||||
Blokplacering | Blok 4a Ugestruktur: A Blok 4a | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Pointspærring | Kurset kan ikke følges af KE studerende, der skal tage tema kurset 270034 | ||||||||||||
Obligatoriske forudsætninger | Som ved optagelse på kandidatstudiet i klinisk ernæring. Udbydes også som efteruddannelseskursus for deltagere med tilsvarende forudsætninger. | ||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||
Kurset giver kompetencer indenfor teknologi og produktion. Kurset er uafhængigt af andre kurser og er en forudsætning for, at de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. De studerende skal have kendskab til: Videnskabelige tidsskrifters manuskriptregler; statistiske metoder til vurdering af videnskabelige artiklers bæredygtighed. Skal kunne redegøre for basale, forskningsmetodologiske begreber. Skal have viden om og færdigheder i at analysere en videnskabelig artikel; analysere værdien af en metaanalyse; udføre basale parametriske og non-parametriske, statistiske analyser. Skal have kendskab til måling af livskvalitet. | |||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
At give de studerende forudsætninger for at kunne læse videnskabelige artikler på en kritisk og analytisk måde, og dermed kunne vurdere værdien for fremtidig forskning og den praktiske anvendelighed i den kliniske hverdag. De studerende skal selvstændigt kunne udføre simple statistiske tests. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Kurset vil indeholde en række forelæsninger og teoretiske øvelser om metaanalyser. Øvelser i kritisk vurdering af videnskabelige artikler om klinisk ernæring. Forelæsninger og øvelser i statistiske tests med hovedvægt på non-parametriske metoder. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser sammenhængende med forelæsningerne, gruppebaseret med afsluttede diskussion med underviser overvejende om videnskabelige artikler. | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Kompendier i forskningsmetodologi og statistik. Klaus Johansen: Basal Sundhedsvidenskabelig Statistik. Munksgaard. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimental ernæring, Tlf: 35332504 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||