270062 Quality Assurance and Management.

Details
Department of Human Nutrition
Earliest Possible YearMSc. 1 year
DurationHalf a block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelMSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Individuel, mundtlig eksamination med udgangspunkt i projektrapport, der omhandler teorien bag en konkret kvalitetsmåling på en sygehusafdeling, samt de mulige initiativer til forbedring af den pågældende kvalitet.

Weight: Mundtlig eksamination: 100%



7-point scale, external examiner
 
Requirement For Attending ExamI forløbet afleveres 2 rapporter på i alt ca. 10 sider om specificerede emner i administration og ledelse. Disse skal godkendes før den mundtlige eksamen.
 
Organisation of Teaching
 
Block PlacementBlok 4b
Week Structure: A

Blok 4b
 
Teaching LanguageDanish
 
No Credit Points WithKurset kan ikke følges af KE studerende, der skal tage tema kurset 270034
 
Mandatory PrerequisitesSom ved optagelse på kandidatstudiet i klinisk ernæring. Udbydes også som efteruddannelseskursus for deltagere med tilsvarende forudsætninger.
 
RestrictionsIngen
 
Areas of Competence the Course Will Address
Obligatorisk kursus på klinisk ernærings studiet. Kurset giver kompetencer indenfor teknologi og produktion. Kurset er uafhængigt af andre kurser og er en forudsætning for, at de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er direkte rettet mod senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget. Studiets ledelsesmæssige, administrative og kvalitetsudviklende kompetencer er samlet i dette kursus.
De studerende skal have kendskab til: Regelsæt for almindelige administrative opgaver, principper for konfliktløsning, principper for forandringsledelse og generel ledelse.
Skal kunne redegøre for sundhedsvæsenets teamstrukturer og andre samarbejdsformer.
Skal have viden om og færdigheder i at planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for forbedring, samt opstille et program til evaluering af organisatoriske svagheder.
 
Course Objectives
At give de studerende en forståelse af sundhedsvæsenets struktur og funktion, at sætte dem i stand til at opstille kvalitetsmål, afprøve disse og opstille plan for forbedringer. Endelig at de de studerende opnår forudsætninger for at fungere som ledere i team-sammenhænge.
 
Course Contents
Den omtrentlige fordeling af de 4½ uge vil være ½ uge med forelæsninger og rapport om administrative problemstillinger. 1 uge med 3 forelæsninger pr. uge og øvelser samt rapport om ledelses problemstillinger. 3½ uge med kvalitetsudvikling, gruppebaseret projektrapport, der udarbejdes sideløbende med undervisning og med adgang til vejledning. Danner grundlag for individuel, mundtlig eksamen, 4 forelæsninger pr. uge og øvelser.
 
Teaching And Learning Methods
Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser sammenhængende med forelæsningerne, gruppebaseret med afsluttede diskussion med underviser. De teoretiske øvelser danner grundlag for 2 rapporter om et specificeret emne inden for henholdvis administration og ledelse. En større rapport, der opstiller et fuldstændigt kvalitetsprojekt inden for klinisk ernæring inklusive forbedringsdelen, danner grundlag for individuel, mundtlig eksamen.
 
Learning Outcome
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder
 
Course Litterature
Flemming Ettrup: Virksomhedsdrift. Erhvervsskolernes Forlag.
Johan Kjærgaard et al. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. Munksgaard.
 
Course Coordinator
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Clinical Nutrition, Phone: 35332504
 
Study Board
Study Committee LSN
 
Course Scope
lectures24
theoretical exercises66
project work60
preparation55
examination1

206