270062 Kvalitetssikring, administration og ledelse.

Detaljer
Ins. for Human Ernæring
Tidligst mulig placeringKandidat 1.år
VarighedEn halv blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeKandidatkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig og mundtlig eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Individuel, mundtlig eksamination med udgangspunkt i projektrapport, der omhandler teorien bag en konkret kvalitetsmåling på en sygehusafdeling, samt de mulige initiativer til forbedring af den pågældende kvalitet.

Vægtning: Mundtlig eksamination: 100%



7-trinsskala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenI forløbet afleveres 2 rapporter på i alt ca. 10 sider om specificerede emner i administration og ledelse. Disse skal godkendes før den mundtlige eksamen.
 
Rammer for undervisning
 
BlokplaceringBlok 4b
Ugestruktur: A

Blok 4b
 
UndervisningssprogDansk
 
PointspærringKurset kan ikke følges af KE studerende, der skal tage tema kurset 270034
 
Obligatoriske forudsætningerSom ved optagelse på kandidatstudiet i klinisk ernæring. Udbydes også som efteruddannelseskursus for deltagere med tilsvarende forudsætninger.
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kompetenceområder
Obligatorisk kursus på klinisk ernærings studiet. Kurset giver kompetencer indenfor teknologi og produktion. Kurset er uafhængigt af andre kurser og er en forudsætning for, at de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er direkte rettet mod senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget. Studiets ledelsesmæssige, administrative og kvalitetsudviklende kompetencer er samlet i dette kursus.
De studerende skal have kendskab til: Regelsæt for almindelige administrative opgaver, principper for konfliktløsning, principper for forandringsledelse og generel ledelse.
Skal kunne redegøre for sundhedsvæsenets teamstrukturer og andre samarbejdsformer.
Skal have viden om og færdigheder i at planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for forbedring, samt opstille et program til evaluering af organisatoriske svagheder.
 
Kursets målsætning
At give de studerende en forståelse af sundhedsvæsenets struktur og funktion, at sætte dem i stand til at opstille kvalitetsmål, afprøve disse og opstille plan for forbedringer. Endelig at de de studerende opnår forudsætninger for at fungere som ledere i team-sammenhænge.
 
Kursusindhold
Den omtrentlige fordeling af de 4½ uge vil være ½ uge med forelæsninger og rapport om administrative problemstillinger. 1 uge med 3 forelæsninger pr. uge og øvelser samt rapport om ledelses problemstillinger. 3½ uge med kvalitetsudvikling, gruppebaseret projektrapport, der udarbejdes sideløbende med undervisning og med adgang til vejledning. Danner grundlag for individuel, mundtlig eksamen, 4 forelæsninger pr. uge og øvelser.
 
Undervisningsform
Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser sammenhængende med forelæsningerne, gruppebaseret med afsluttede diskussion med underviser. De teoretiske øvelser danner grundlag for 2 rapporter om et specificeret emne inden for henholdvis administration og ledelse. En større rapport, der opstiller et fuldstændigt kvalitetsprojekt inden for klinisk ernæring inklusive forbedringsdelen, danner grundlag for individuel, mundtlig eksamen.
 
Målbeskrivelse
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder
 
Litteraturhenvisninger
Flemming Ettrup: Virksomhedsdrift. Erhvervsskolernes Forlag.
Johan Kjærgaard et al. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. Munksgaard.
 
Kursusansvarlig
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimental ernæring, Tlf: 35332504
 
Studienævn
Studienævn LSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger24
teoretiske øvelser66
projektarbejde60
forberedelse55
eksamen1

206