Department of Human Nutrition
75 % Department of Food Science 25 % | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc Temakursus | ||||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination and oral examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 2 timers skriftlig eksamen efter første halvdel af kurset. Mundtlig bedømmelse af projektrapport i forbindelse med eksamen, efte anden halvdel af kurset. Weight: Skriftlig eksamen efter første halvdel af kurset vægtes 33%. Mundtlig individuel eksamination med bl.a. bedømmelse af projektrapport 67%. 7-point scale, external examiner Dates of Exam: 01. november 2007 | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger og udarbejdelse af gruppebaseret projektrapport. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: C Blok 2 Week Structure: C | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Kurset er obligatorisk på bacheloruddannelsen i fødevarevidenskab indenfor fagpakken fødevarer, ernæring og sundhed. Grundvidenskab: Forståelse af de fysiologiske processer og kendskab til den sociologiske og epidemiologiske baggrund, der kan forklare sammenhænge mellem valg af kostvaner, motionsvaner, forbrug af nydelsesmidler og specifikke sundhedsmæssige problemstillinger. Teknologi og produktion: Forståelse af specifikke sammenhænge mellem sociale og samfundsmæssige forskelle i befolkningen og valg af kostvaner, motionsvaner, forbrug af alkohol og tobak i relation til sundhedsmæssige problemstillinger. Kendskab til forarbejdningens betydning for sensorik og til sensorikkens betydning for fødevarevalg, herunder introduktion til molekylær gastronomi. Etik og værdier: At kunne diskutere, hvordan valg og handlinger i relation til livskvalitet påvirker sundhedstilstanden | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
På baggrund af et grundlæggende kendskab til sociale forskelle i samfundet, biologiske forudsætninger, samfundsmæssige og produktionsmæssige bestemmende faktorer og grundlæggende fysiologiske processer skal der kunne foretages en vurdering af, hvorledes specifikke valg og handlinger med relation til livskvalitet kan sættes i sammenhæng med sundhed. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Kurset vil tage udgangspunkt i sammenhængen mellem samfundsmæssige og individuelle forudsætninger, livskvalitet og sundhed. De samfundsmæssige forhold omfatter socioøkonomiske og kulturelle forhold samt produktionsmæssige vilkår af betydning for madens sammensætning og kvalitet. De individuelle faktorer omfatter genetiske samt etiske og andre personlige faktorer, herunder smag. Med livskvalitet menes de valg og handlinger i relation til kostvaner, motionsvaner og forbrug nydelsesmidler, hvorpå individer skaber en identitet. Begrebet sundhed vil blive belyst ud fra de faglige vinkler, der samles i dette kursus, dvs. biologisk og ernæringsfagligt, samfundsfagligt og kulturelt. Der vil blive gennemgået emner som vegetarkost, frugt og grønt, fisk og kød samt specifikke egenskaber ved udvalgte fødevarer som f.eks. krydderier, vin og chokolade. Derudover vil der blive gennemgået emner som motion og forbrug af nydelsesmidler. Sammenhængen mellem livskvalitet og sundhed vil blive belyst ved at se på biologiske forskelle og levevilkår blandt forskellige sociale grupper i samfundet, ligesom bestemmende faktorer for individuelle valg og handlinger i relation til livskvalitet vil blive belyst ud fra et samfundsfagligt perspektiv. Desuden vil sammenhængen mellem livskvalitet og sundhed blive belyst ud fra grundlæggende processer. Projektarbejdet vil tage udgangspunkt i et valgfrit emne. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Første halvdel af kurset omfatter forelæsninger, teoretiske øvelser og cases. Anden halvdel omfatter projektarbejde. Projektarbejdet tager udgangspunkt i de problemstillinger, der er gennemgået i første halvdel af kurset, og munder ud i udarbejdelse og fremlæggelse af en projektrapport. Projektarbejdet udføres i grupper på 4-5 studerende under vejledning. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Oplyses senere. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Thomas Meinert Larsen, tml@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Prevention and Treatment of Obesity and Appetite a, Phone: 35332505 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||