270034 Assessment of Evidence of Nutritional Therapy, Quality-Assurance and Management

Details
Department of Human Nutrition
Earliest Possible YearMSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits15 (ECTS)
Course LevelMSc
 
ExaminationContinuous Assessment

written examination and oral examination


Written Exam in Lecturehall

All aids allowed

Description of Examination: Der holdes 4 timers skriftlig eksamen efter 4 uger med forskningsmetodologisk og statistisk indhold. Der afholdes en mundtlig eksamen efter 9 uger på basis af skriftlig rapport.

Weight: Skriftlig eksamen tæller 50% og seminareksamen 50%. De 50% ved den mundtlige eksamen er fordelt på 50% for opgaven, 50% for eksaminationen.



7-point scale, external examiner

Dates of Exam:
16. maj 2008
 
Requirement For Attending ExamI forløbet afleveres 2 rapporter på ialt ca. 10 sider om specificerede emner i administration og ledelse. Disse skal godkendes før den mundtlige eksamen.
 
Organisation of Teaching
 
Block PlacementBlok 4
Week Structure: A

Blok 4
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
Mandatory PrerequisitesTeoretisk og/eller praktisk kendskab til klinisk ernæring er en fordel.
 
RestrictionsIngen
 
Areas of Competence the Course Will Address
Obligatorisk kursus på klinisk ernæringsstudiet. Kurset giver kompetencer indenfor teknologi og produktion. Kurset er uafhængigt af andre kurser og er en forudsætning for, at de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er rettet mod senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget.Studiets forsknings-metodologiske, ledelsesmæssige, administrative og kvalitetsudviklende kompetencer er samlet i dette kursus. De studerende skal have kendskab til: Regelsæt for almindelige administrative opgaver; statistiske metoder til vurdering af videnskabe-lige artiklers bæredygtighed; principper for konfliktløsning; måling af livskvalitet.
Skal kunne redegøre for sundhedsvæsenets samarbejdsformer.
Skal have viden om og færdigheder i at analysere en videnskabelig artikel; vurdere den praktiske betydning af et videnskabeligt fund; planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for forbedring; opstille program til evaluering af organisatioriske svagheder.
 
Course Objectives
At give de studerende forudsætninger for at kunne læse videnskabelige artikler på en kritisk og analytisk måde, og dermed kunne vurdere værdien for fremtidig forskning og den praktiske anvendelighed i den kliniske hverdag. Desuden at give de studerende en forståelse af sundhedsvæsenets struktur og funktion, at sætte dem i stand til at opstille kvalitetsmål, afprøve disse og opstille plan for forbedringer. Endelig at de studerende opnår forudsætninger for at fungere som ledere i team-sammenhænge.
 
Course Contents
Fordelingen af de 9 uger vil være halvdelen med videnskabelige metoder, vurdering af videnskabelige artikler, statistik; ca 3 forelæsningsdage pr. uge, teoretiske øvelser og obligatoriske skriftlig, karaktergivende afprøvning med forskningsmetodologisk indhold.
I anden del af kurset: ca ½ uge med 2 forelæsninger, øvelse og rapport om administrative problemstillinger. ca. 1 uge med 3 forelæsninger pr. uge og øvelser samt rapport om ledelses problemstillinger. 3 uger med kvalitetsudvikling, gruppebaseret projektrapport udarbejdes sideløbende med adgang til vejledning og danner grundlag for individuel mundtlig eksamen, 4 forelæsning pr. uge og øvelser.
 
Teaching And Learning Methods
Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser. Rapportudformning i grupper. Relation til andre kurser Kurset er vidtgående uafhængigt af omkringliggende kurser, men er en forudsætning for, alle de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er meget direkte rettet mod de studerendes senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget.
 
Learning Outcome
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder
 
Course Litterature
Kompendier i forskningsmetodologi og statistik
Flemming Ettrup: Virksomhedsdrift, Erhvervsskolernes Forlag.
Johan Kjærgaard et al. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet, Munksgaard.
Klaus Johansen: Basal sundhedsvidenskabelig statistik, Munksgaard.
 
Course Coordinator
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Clinical Nutrition, Phone: 35332504
 
Study Board
Study Committee LSN
 
Course Scope
lectures36
theoretical exercises112
project work60
preparation196
examination8

412