Ins. for Human Ernæring | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig og mundtlig eksamen Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Der holdes 4 timers skriftlig eksamen efter 4 uger med forskningsmetodologisk og statistisk indhold. Der afholdes en mundtlig eksamen efter 9 uger på basis af skriftlig rapport. Vægtning: Skriftlig eksamen tæller 50% og seminareksamen 50%. De 50% ved den mundtlige eksamen er fordelt på 50% for opgaven, 50% for eksaminationen. 7-trinsskala, ekstern censur Eksamensdatoer: 16. maj 2008 | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | I forløbet afleveres 2 rapporter på ialt ca. 10 sider om specificerede emner i administration og ledelse. Disse skal godkendes før den mundtlige eksamen. | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | |||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: A Blok 4 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Obligatoriske forudsætninger | Teoretisk og/eller praktisk kendskab til klinisk ernæring er en fordel. | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Obligatorisk kursus på klinisk ernæringsstudiet. Kurset giver kompetencer indenfor teknologi og produktion. Kurset er uafhængigt af andre kurser og er en forudsætning for, at de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er rettet mod senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget.Studiets forsknings-metodologiske, ledelsesmæssige, administrative og kvalitetsudviklende kompetencer er samlet i dette kursus. De studerende skal have kendskab til: Regelsæt for almindelige administrative opgaver; statistiske metoder til vurdering af videnskabe-lige artiklers bæredygtighed; principper for konfliktløsning; måling af livskvalitet. Skal kunne redegøre for sundhedsvæsenets samarbejdsformer. Skal have viden om og færdigheder i at analysere en videnskabelig artikel; vurdere den praktiske betydning af et videnskabeligt fund; planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for forbedring; opstille program til evaluering af organisatioriske svagheder. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
At give de studerende forudsætninger for at kunne læse videnskabelige artikler på en kritisk og analytisk måde, og dermed kunne vurdere værdien for fremtidig forskning og den praktiske anvendelighed i den kliniske hverdag. Desuden at give de studerende en forståelse af sundhedsvæsenets struktur og funktion, at sætte dem i stand til at opstille kvalitetsmål, afprøve disse og opstille plan for forbedringer. Endelig at de studerende opnår forudsætninger for at fungere som ledere i team-sammenhænge. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Fordelingen af de 9 uger vil være halvdelen med videnskabelige metoder, vurdering af videnskabelige artikler, statistik; ca 3 forelæsningsdage pr. uge, teoretiske øvelser og obligatoriske skriftlig, karaktergivende afprøvning med forskningsmetodologisk indhold. I anden del af kurset: ca ½ uge med 2 forelæsninger, øvelse og rapport om administrative problemstillinger. ca. 1 uge med 3 forelæsninger pr. uge og øvelser samt rapport om ledelses problemstillinger. 3 uger med kvalitetsudvikling, gruppebaseret projektrapport udarbejdes sideløbende med adgang til vejledning og danner grundlag for individuel mundtlig eksamen, 4 forelæsning pr. uge og øvelser. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser. Rapportudformning i grupper. Relation til andre kurser Kurset er vidtgående uafhængigt af omkringliggende kurser, men er en forudsætning for, alle de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er meget direkte rettet mod de studerendes senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Kompendier i forskningsmetodologi og statistik Flemming Ettrup: Virksomhedsdrift, Erhvervsskolernes Forlag. Johan Kjærgaard et al. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet, Munksgaard. Klaus Johansen: Basal sundhedsvidenskabelig statistik, Munksgaard. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimental ernæring, Tlf: 35332504 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||