Department of Human Nutrition | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination and oral examination Practical Examination All aids allowed Description of Examination: Mundtlig eksamen baseret på forelæggelse af foredrag om godkendt emne efter hver af de 3 praktikforløb. Alle 3 skal bestås. Weight: Bedømmelse af projekt-foredrag samt kompetencevurdering på praktikstedet. pass/fail, internal examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | 3 gange 3 ugers praktisk vejledning på sygehus kombineret med teoretisk undervisning (forelæsning og opgaver) | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A Blok 2 Week Structure: B | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Mandatory Prerequisites | 270016 Dietary Intake and Nutrition Physiology 270015 270032 Pato- and Nutritional Physiology, Diet Therapy Beståede kurser svarende til blok 1,2 og 3 på studiet: klinisk ernæring eller svarende hertil. Der vil blive daglige patientkontakter, som nødvendiggør et højt teoretisk niveau. | ||||||||||||||||
Restrictions | Max. 20 | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Obligatorisk kursus for univ. bachelorer på klinisk ernæringsstudiet. Kurset giver kompetencer indenfor teknologi og produktion. De 3 praktikforløb bygger på en betydelig teoretisk viden om sygdomslære, ernæringsprincipper og ernæringsterapi. Kurset giver kompetencer til at anvende teorien i praksis. De studerende skal have kendskab til hverdagen i sygehusafdelinger af forskellig type, de praktiske procedurer omkring kost og ernæring, samt påklædningsregler og skrevne og uskrevne regler for adfærd. Skal kunne etablere god kontakt til somatiske patienter, gennemføre en dialog med disse, samt trænge igennem et mentalt forsvar. Skal kunne screene for underernæring, gennemføre kostinterview, udfærdige kostplan og foretage kostinstruktion. Skal kunne kommunikere tværfagligt om patienter og opstille planer for patienternæring ved anvendelse af forskellige metoder, samt redegøre for sisse overfor patienten. | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
At den studerende bliver istand til at fungere i en klinisk hverdag på en sygehusafdeling, både i relation til patienter og andre samarbejdspartnere. Den studerende skal kunne demonstrere evner for at tage beslutninger, kommunikere og håndtere uventede situationer. Endvidere kunne diskutere ernæringsrelaterede problemer med andre fagprofessionelle, og kunne håndtere at det ikke altid er egen opfattelse, der slår igennem. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Praktikperioden om screening og kostanamnese gennenføres under supervision af klinisk diætist. Den studerende udfører selv opgaverne. Desuden er den studerende med overlæge på stuegang for at fornemme arbejdsgangen, og opleve hvilken rolle ernæring spiller for de samlede beslutninger under sygdomsforløbet. Oplevelser og problemer diskuteres i plenum i forbindelse med de teoretiske forelæsninger om eftermiddagen. I praktikperioden om ernæringsterapi opholder den studerende sig på intensiv afdeling, hvor næsten alle patienter ernæres via sonde eller blodet (parenteralt). Den studerende udfører beregninger under supervision af personalet (læger og sygeplejersker). Der følges op på erfaringerne i forbindelse med de teoretiske forelæsninger om eftermiddagen. I kommunikationsperioden tilknyttes den studerende et antal patienter med kræft, og følger op på egne instruktioner gennem gentagne kontakter. Der skal opnås erfaringer med manglende efterlevelse af råd og vejledning, da patienternes opmærksomhed er meget svær at holde fangen (stress-kommunikation). Eftermiddagsforelæsningerne holdes af klinisk psykolog med fokus på stress-kommunikation. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
3 gange 3 ugers praktik på 3 forskellige hospitalsafdelinger. Første del koncentreres om screening og kostanamnese - anden del om ernæringsterapi - tredje del om kommunikation med syge (stressede) om ernæring (anamnese og behandling). Formiddagene afvikles på sengeafdeling eller ambulatorium. 3 eftermiddage om ugen forelæsning på Rigshospitalet. Hvert forløb afsluttes med en eksamne/tentamen, hvor den studerende holder foredrag for de medstuderende, lærer og censor indenfor godkendt emne med relation til det aktuelle ophold. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Clinical Nutrition, Phone: 35332504 Jens Kondrup, jeko@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Clinical Nutrition, Phone: 35332491 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||