270020 Madens sociologi

Detaljer
Ins. for Human Ernæring
Tidligst mulig placeringKandidat 1.år til Kandidat 2. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeKandidatkursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


uden hjælpemidler

Beskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamen i pensum med udgangspunkt i projektrapport

7-trinsskala, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenGennemførelse af projektarbejde som afsluttes med projektrapport. Deltagelse i projektevalueringsseminar
 
Rammer for undervisningFørste del: Forelæsninger, seminarer og øvelser om sociologiske emner og metoder. Anden del: selvstændigt projektarbejde i grupper, suppleret med seminar om samfundsvidenskabelig metode. Den studerende indgår aktivt under hele forløbet.
 
BlokplaceringBlok 1
Ugestruktur: A
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantal60
 
Kompetenceområder
Kurset er obligatorisk for HE-studerende, som gennem aktiv kursusdeltagelse opnår følgende af HE-uddannelsens kompetencer:
Grundvidenskab: Viden om centrale sociale og kulturelle sammenhænge, der præger menneskers forhold til mad.
Teknologi & Produktion: Forståelse af sociale og kulturelle strukturers påvirkning af kostvaner. Anvende principper for samfundsvidenskabelige undersøgelsesdesign og metoder i forhold til specifikke fødevare- og ernæringsrelaterede problemstillinger.
Etik og værdier: Reflektere over sociale og kulturelle strukturers påvirkning af kostvaner. Være opmærksom på de mange og undertiden modsatrettede hensyn, der præger menneskers forhold til mad i dag.



 
Kursets målsætning
Kursets målsætning er, at den studerende opnår indsigt i a) sociale og kuturelle aspekter af madens betydninger i menneskers hverdag og i b) de samfundsvidenskabelige metoder, som benyttes indenfor fødevaresociologien. Efter at have gennemgået kurset, skal den studerende kunne vurdere mad- og ernæringsrelaterede problemstillinger i et socialt og kulturelt perspektiv og vurdere metodiske spørgsmål i forbindelse med samfundsvidenskabelige problemstillinger.
 
Kursusindhold
Der undervises i grundlæggende sociologiske temaer samt fødevaresociologiske emner, som f.eks.: madkultur og spisevaner; normer for og praksis ift. måltiders struktur og indhold; madproduktion i husholdningen og dens socio-kulturelle betydninger; madens og måltiders betydninger i hverdagen; social og kuturel prægning af præferencer; madvaner og madpræferencer i forhold til køn; sundhedshensyn i dagligdagens madvaner mm. Desuden undervises i samfundsvidenskabelig undersøgelsesdesign og -metoder, omfattende såvel kvantitative som kvalitative metoder indenfor madsociologien og problemstillinger i forhold til kostundersøgelsesmetodik diskuteres. Tyngdepunkter i kurset er et projekt, hvor de studerende gruppevis udvælger og afgrænser et emne, formulerer problemstilling og udarbejder et undersøgelsesdesign samt gennemfører en pilotdataindsamling til en empirisk undersøgelse indenfor det fødevaresociologiske felt.
 
Undervisningsform
På kurset veksles mellem forelæsninger og seminarer, hvor teoretiske emner behandles på baggrund af litteratur samt øvelser, hvor de studerende afprøver forskellige metoder og designs. Tyngdepunktet i kurset er gennemførelsen af et selvstændigt projekt, hvor de studerende gruppevis arbejder med et selvvalgt fødevaresociologisk emne og foretager en afgrænsning og problemformulering. Herudfra designes en undersøgelse, og de studerende udvikler metodiske redskaber til indsamling af empiriske data. Design og metodiske redskaber afprøves i et pilotprojekt, som analyseres i den afsluttende projektrapport.
 
Målbeskrivelse
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder
 
Litteraturhenvisninger
Mad, mennesker og måltider - samfundsvidenskabelige perspektiver. Lotte Holm (red.), Munksgaard Danmark 2003. Samfundsvidenskab i praksis. Introduktion til anvendt metode. Ole Riis, Hans Reitzels Forlag 2005.
 
Kursusansvarlig
Lotte Holm, loho@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Fødevaresociologi, Tlf: 35332496
 
Studienævn
Studienævn LSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger28
teoretiske øvelser8
forberedelse55
projektarbejde103
eksamen13

207