Department of Large Animal Sciences | |||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 1 year | ||||||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||||||
Credits | 30 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Mundtlig præsentation og forsvar af projektrapport. Weight: Ligelig vægtning af skriftlige og mundtlige produkter. 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Der skal være afleveret en projektrapport. | ||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser og andre undervisningsformer. Der vil indgå ekskursioner til besætninger og evt. undervisning ved DJF, Foulum. | ||||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur, Projektorganiseret samordnet med V-diff. Blok 4 Week Structure: Udenfor ugestruktur, Projektorganiseret samordnet med V-diff | ||||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||||
No Credit Points With | Der kan ikke opnås point både for dette kursus og Tema Husdyrvidenskab 2B | ||||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 260011 Animal Production Fagpakke i husdyrvidenskab | ||||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||||
Kompetencer inden for grundvidenskab - Overføre teorier om og metoder til kombination og regulering af produktionsfaktorerne i husdyrbruget, således at en given målsætning tilgodeses bedst muligt inden for givne produktionsbegrænsninger. - Vurdere muligheder og begrænsninger af teorier fra etologi, fysiologi, ernæring, husdyravl, produktionsstyring, driftsøkonomi, klimastyring og epidemiologi i en konkret produktionsmæssig kontekst. Kompetencer inden for teknologi & produktion - Anvende principper fra nytteværditeorien til identifikation af producentens målsætning beskrevet ved en række overordnede hensyn og deres indbyrdes vægtning. - Anvende helhedsorienterede metoder til analyse og vurdering af alle væsentlige produktions- og sundhedsmæssige aspekter i en konkret husdyrbesætning. - Anvende sammenhængene mellem faktoranvendelse, produktionsbegrænsninger og overordnede hensyn til udarbejdelse af videnskabeligt velfunderede operationelle, taktiske og strategiske planer, der bedst muligt tilgodeser producentens målsætning, samt formidle disse til de relevante interessenter. Kompetencer inden for etik & værdier - Kan diskutere produktionssystemer og -planer i relation til såvel dyrevelfærd som miljø- og andre samfundshensyn (produktionsbegrænsninger). | |||||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||||
Formålet er at lære en selvstændig anvendelse af videnskabelige metoder til helhedsorienteret analyse og vurdering af alle væsentlige produktions- og sundhedsmæssige aspekter i husdyrbrug og udmønte resultaterne heraf i videnskabeligt velfunderede operationelle, taktiske og strategiske planer, der bedst muligt tilgodeser producentens målsætning, samt formidle disse til de relevante interessenter. | |||||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||||
Første halvdel af kurset er identisk med indholdet af Tema Husdyrvidenskab 2B. Der henvises til kursusbeskrivelsen for nævnte kursus. I anden halvdel af kurset skal der gennemføres en grundig analyse af de handlemuligheder, der er identificeret i første del. Der skal foretages en nøje prioritering i forhold til producentens målsætning, der således skal identificeres og formuleres på en måde, så den kan danne grundlag for udarbejdelse af videnskabeligt velfunderede operationelle, taktiske og strategiske planer, der bedst muligt tilgodeser producentens målsætning indenfor de identificerede begrænsninger. Det konkrete produkt af analyserne vil være sådanne planer. Som et led i dette arbejde skal der gennemføres en dybtgående analyse af en enkelt problemstilling i besætningen. Af eksempler på sådanne problemstillinger, der kan analysere, kan nævnes: - Udbygningsplan for besætningen - Overgang til ændret fodringsmetode eller -strategi - Procedurer for dynamisk overvågning af særligt følsomme områder af produktionen - Årsager til produktionsbrist Den pågældende problemstilling vælges af gruppen, men valget skal kunne forsvares ud fra den øvrige analyse. Der kan i forbindelse med dette arbejde inddrages selvstændige dataanalyser, registreringer og/eller modellering. I forbindelse med den dybtgående analyse kan der i et vist omfang tilbydes projektorganiserede undervisningsforløb i eksempelvis computerbaseret tegningsfremstilling (CAD) i forbindelse med planlægning af staldbyggeri, eller i forbindelse beskrivelse af eksisterende stalde. Kurset gennemføres parallelt med differentieringen "Produktionsdyr" på veterinærstudiet. | |||||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||||
Med hensyn til første halvdel af kurset henvises til kurset Tema Husdyrvidenskab 2B. I anden halvdel af kurset vil arbejdet næsten udelukkende være projektorganiseret og foregå i de dannede grupper. | |||||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||||
Da kursus i udtalt grad er projektorganiseret og bl.a. har til formål at træne i formulering og løsning af komplekse problemer, så er litteratursøgning og -vurdering et centralt element i kurset. | |||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||
Anders Ringgaard Kristensen, ark@dina.kvl.dk, Department of Large Animal Sciences/Production and Health, Phone: 35333091 | |||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||