Department of Large Animal Sciences | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination Some Aid allowed Description of Examination: Individuel mundtlig eksamen af 1/2 times varighed. Spørgsmål med udgangspunkt i projekt rapport samt hele kursets pensum. Der er ikke afsat forberedelsestid. Weight: Individuel projekt rapport 50% Mundtlig eksamen 50% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, skriftlige opgaver, computerøvelser, ekskursioner og individuel rapportskrivning. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: B | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Genetik 1, Statistisk dataanalyse 1 | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Kompetancer inden for grundvidenskab: Forståelse af de overordnede teoretiske forudsætninger for husdyravl og den praktiske husdyravls problemstillinger og gennemførelse. Kompetancer inden for teknik og produktion: Viden om avlsforanstaltninger, systemer til avlsværdivurdering og indeksberegning samt avlsstruktur og avlsplanlægning. Kompetancer inden for etik og værdier: Kan reflektere over og diskutere de etiske og dyrevelfærdsmæssige konsekvenser og problemstillinger, som knytter sig til moderne husdyravl. | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Efter endt kursus har deltagerne en indsigt i de enkelte husdyrracers udbredelse og produktionsniveau. Deltagerne vil være i stand til at vurdere effekten af avlsmæssige tiltag i en husdyrpopulation på baggrund af en evaluering af avlsmålsætning, avlsforanstaltninger, udvælgelsesstrategi og avlsstruktur. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Del 1: Indledningsvis introduceres de enkelte husdyrarter og -racer samt deres funktion og udbredelse. Herunder hører også definition og prioritering af avlsmål. Del 2: Dernæst gennemgås forskellige metoder til afprøvning af et dyrs avlsmæssige værdi, herunder individprøve, afkomsprøve og afkomsundersøgelser. Desuden præsenteres grundlæggende metoder til beregning af avlsværdier, præsentation i form af avlsværdital og indekser samt beregning af genetisk fremgang. Del 3: Efterfølgende præsenteres avlsstruktur og avlsplanlægning i de forskellige husdyrarter, herunder hvilke avlsværdital, der beregnes og anvendes ved udvælgelse af avlsdyr. Kurset har fælles undervisning med Anvendt Genetik (300045) for veterinærstuderende. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Forelæsninger, skriftlige opgaver, computerøvelser, ekskursioner og individuel rapportskrivning. I forbindelse med forelæsninger, øvelser og ekskursioner forventes de studerende at deltage i gensidig debat. Del 1 vil blive understøttet af små opgaver og ekskursioner. Til hjælp i del 2 anvendes skriftlige opgaver og computerøvelser. Del 3 understøttes af ekskursion og skriftlige opgaver. Hver studerende forventes desuden at udarbejde en individuel rapport af max 10 A4 sider over et selvvalgt emne baseret på litteraturstudie, eventuelt suppleret med interview. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Christensen, L.G. 1999. Husdyravl - teori og praksis. Van Arendonk, J., P. Bijma, H. Bovenhuis, R. Crooijmans & T. van der Lende. 2002. Animal breeding and genetics. Lecture notes, ABG-20304. Wageningen University. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Thomas Mark, thm@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35332890 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||