Inst. for Produktionsdyr og Heste | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen kun visse hjælpemidler Projekt rapport samt 1 A4 side med egne noter Beskrivelse af eksamen: Individuel mundtlig eksamen af 1/2 times varighed. Spørgsmål med udgangspunkt i projekt rapport samt hele kursets pensum. Der er ikke afsat forberedelsestid. Vægtning: Individuel projekt rapport 50% Mundtlig eksamen 50% 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, skriftlige opgaver, computerøvelser, ekskursioner og individuel rapportskrivning. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Genetik 1, Statistisk dataanalyse 1 | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kompetancer inden for grundvidenskab: Forståelse af de overordnede teoretiske forudsætninger for husdyravl og den praktiske husdyravls problemstillinger og gennemførelse. Kompetancer inden for teknik og produktion: Viden om avlsforanstaltninger, systemer til avlsværdivurdering og indeksberegning samt avlsstruktur og avlsplanlægning. Kompetancer inden for etik og værdier: Kan reflektere over og diskutere de etiske og dyrevelfærdsmæssige konsekvenser og problemstillinger, som knytter sig til moderne husdyravl. | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Efter endt kursus har deltagerne en indsigt i de enkelte husdyrracers udbredelse og produktionsniveau. Deltagerne vil være i stand til at vurdere effekten af avlsmæssige tiltag i en husdyrpopulation på baggrund af en evaluering af avlsmålsætning, avlsforanstaltninger, udvælgelsesstrategi og avlsstruktur. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Del 1: Indledningsvis introduceres de enkelte husdyrarter og -racer samt deres funktion og udbredelse. Herunder hører også definition og prioritering af avlsmål. Del 2: Dernæst gennemgås forskellige metoder til afprøvning af et dyrs avlsmæssige værdi, herunder individprøve, afkomsprøve og afkomsundersøgelser. Desuden præsenteres grundlæggende metoder til beregning af avlsværdier, præsentation i form af avlsværdital og indekser samt beregning af genetisk fremgang. Del 3: Efterfølgende præsenteres avlsstruktur og avlsplanlægning i de forskellige husdyrarter, herunder hvilke avlsværdital, der beregnes og anvendes ved udvælgelse af avlsdyr. Kurset har fælles undervisning med Anvendt Genetik (300045) for veterinærstuderende. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Forelæsninger, skriftlige opgaver, computerøvelser, ekskursioner og individuel rapportskrivning. I forbindelse med forelæsninger, øvelser og ekskursioner forventes de studerende at deltage i gensidig debat. Del 1 vil blive understøttet af små opgaver og ekskursioner. Til hjælp i del 2 anvendes skriftlige opgaver og computerøvelser. Del 3 understøttes af ekskursion og skriftlige opgaver. Hver studerende forventes desuden at udarbejde en individuel rapport af max 10 A4 sider over et selvvalgt emne baseret på litteraturstudie, eventuelt suppleret med interview. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Christensen, L.G. 1999. Husdyravl - teori og praksis. Van Arendonk, J., P. Bijma, H. Bovenhuis, R. Crooijmans & T. van der Lende. 2002. Animal breeding and genetics. Lecture notes, ABG-20304. Wageningen University. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Thomas Mark, thm@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35332890 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||