Inst. for Jordbrugsvidenskab
62 % Inst. for Økologi 17 % Fødevareøkonomisk Institut 13 % Inst. for Grundvidenskab 8 % | |||||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Individuel mundtlig eksamination i projektrapport, PBL rapporter, øvelsesrapporter og pensum. Vægtning: 100% 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Min. 75% deltagelse i PBL møder. Min. 75% deltagelse i øvelser. Mundtlig fremlæggelse af projektet, samt deltagelse i opponering på et andet projekt. Godkendt formulering af refleksion på egen læring. | ||||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Undervisningen skifter mellem forelæsninger, ekskursioner og øvelser samt et længere projektforløb. En stor del af kurset er baseret på problem based learning (PBL) i grupper. PBL arbejdet bliver understøttet af forelæsninger, ekskursioner og øvelser. | ||||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||||
Kompetencer indenfor Grundvidenskab - Kendskab til basale videnskabelige discipliner relevant for at studere og analysere planternes vækst og udvikling. - Evaluering af videnskabelige data, teorier og litteratur. - Forståelse af grundlæggende love og principper indenfor økologi. - Viden om at identificere, analysere og formulere en faglig relevant problemstilling. Kompetencer indenfor teknologi og produktion - Kendskab til at opstille og teste simple hypoteser. - Erfaring med at arbejde problemorienteret og projektorganiseret i en gruppe - Formidling af resultater både skriftligt og mundtligt - Bredt kendskab til gartnerierhvervet, produkter og produktionsmetoder, samt kæden fra producent til forbruger. Kompetencer indenfor etik og værdier - Produktionen af hortikulturelle planter sættes i relation til forskellige værdier af forbruger, distributører og producenter. - Kompetence til at diskutere og reflektere videnskabelige spørgsmål og at evaluere produkter, kvalitet og produktionsmetoder. | |||||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||||
Kurset sigter på at give et grundlæggende kendskab til havebrug, økologi og kvalitet. Moderne havebrug fokuserer på intensiv planteproduktion, optimering af kulturbetingelser og kvalitet samt minimering af ressourceforbruget. Økologi er det videnskabelige studium af de samspil, som bestemmer mængde og fordeling af organismer. Desuden gives en metodemæssig indføring i det problemorienterede projektarbejdes form, indhold og proces, samt redskaber til at arbejde effektivt med projekter i kurset. | |||||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||||
1. Introduktion til forskellige karrieremuligheder indenfor faget havebrug og refleksion over den professionelle identitet af en uddannet hortonom 2. Præsentation af og arbejde med forskellige fagområder indenfor havebrug; fokus er på kombinationen af anvendt videnskab og praktiske aspekter af havebrug 3. Grundlæggende introduktion i intensiv planteproduktion inklusive vækstfaktorer, klimastyring og målemetoder 4. Emnet kvalitet handler om produkter, kæden fra produktionsstedet til forbruger, distributionsveje, postharvest fysiologi, teknologi og samfund 5. Autøkologi/fysiolgisk økologi: studiet af organismers fysiologiske tilpasning til deres omgivelser. 6. Populationsøkologi: biologisk vækst, populationsvækst og afgørende faktorer for populationsstørrelser og studiet af samspillet mellem populationer. 7. I den praktiske del eksperimenteres med planter i væksthuse hvori vækstfaktorerne varieres; målinger gennemføres og data indsamles. Disse forsøg er et afgørende led i projektarbejdet. | |||||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||||
Kurset baseres på forelæsninger kombineret med øvelser, hvor der udarbejdes rapporter, samt individuelt studie og PBL-arbejde i grupper. PBL som pædagogisk metode er baseret på at den studerende står i centrum og selv er ansvarlig for sin indlæring. PBL bygger på såkaldte PBL-cases, den indledende problemformulering, aktiv læring, litteratursøgning og/eller kontakt til eksperter, alt baseret på gruppearbejde og resulterende i PBL-rapporter, poster og/eller mundtlige præsentationer. Sideløbende gennemføres et 14 ugers-projektforløb med læring om det problem-orientede projektarbejde og gennemførelse af projekt med afsluttende rapport, fremlæggelse og opponering på et andet projekt. Det faglige indhold af projektet er knyttet til de praktiske forsøg, hvor der kultiveres planter i væksthuse. | |||||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||||
Andersen, L.J,, Kruse, S. Rasmussen, P & Hansen L.S. (1995): Introduction til problem, methode og proces i projektarbejdet - ved naturvidenskabelige uddannelser, DSR forlag, KVL, København. Dahl, A. Dich, T, Hansen T. & Olen V.(2005): Styrk Projektarbejdet. En redskabsbog til problemorienteret projektarbejde. Biofolia, Frederiksberg Smith, R.L. & Smith, T.M (2006). Elements of Ecology. 6th Benjamin Cummings. | |||||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||||
Renate Müller, ren@life.ku.dk, Institut for Jordbrugsvidenskab/Afgrødevidenskab, Tlf: 35333534 Bjarne W. Strobel, bjwe@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Jordbunds- og miljøkemi, Tlf: 35332411 Per Moestrup Jensen, pmj@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 35332673 | |||||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||