250068 Plantekundskab for landskabsarkitekter

Detaljer
Inst. for Økologi
Tidligst mulig placeringBachelor 2. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve


Skriftlig auditorieeksamen

kun visse hjælpemidler
Dansk Flora,S. Frederiksen et al. Gehoelzflora, J. Fitschen


Beskrivelse af eksamen: Eksamen er en fire timers skriftlig eksamen. En del af eksamen (3 timer) er uden hjælpemidler i systematisk botanik. Den anden del (1 time) er plantebestemmelse efter relevant flora

Vægtning: 100%; alle opgaver vægtes ens



7-trinsskala, intern censur
 
Rammer for undervisningUndervisningen afholden første gang september-oktober 2008 Forelæsninger, øvelser, havevandringer, ekskursioner og gruppearbejde
 
BlokplaceringBlok 1
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætningerNaturgrundlaget 2 - Vegetation og økologi
 
Begrænset deltagerantalingen
 
Kompetenceområder
Grundvidenskab: Botanisk kendskab til prydplanter, og forståelse af generelle principper i plante systematik. Analysere og identificere udvalgte stængelplanter ud fra morfologi og habitus, og på baggrund af dette kunne henføre disse systematisk. Brug af dansk og fremmedsproget botanisk litteratur og bestemmelsesværker.

Anvendt videnskab: Viden om at anvende og forvalte planter i kultur. Forståelse af beplantningsstrategier til løsning af opgaver indenfor landskabsarkitektur, planteanvendelse, park- og landskabsforvaltning.

Etik og værdier: Opmærksom på fagets muligheder for planlægning og udformning af have og landskab på en plantemæssig kvalificeret måde. Diskuterer konsekvenserne ud fra kulturelle værdier
 
Kursets målsætning
Målgruppen er landskabsarkitektstuderende og kursets primære formål er at give disse studerende de nødvendige botaniske forudsætninger for at forstå og udnytte plantematerialet i by og på land i sammenhænge i Danmark.
 
Kursusindhold
Kurset giver en grundig gennemgang af have og landskabsplanternes morfologi og systematik. Der undervises i de større plantegruppers livscykler med hovedvægt på stængelplanterne. Endelig gives en indføring i nomenklatur (videnskabelige og danske plantenavne) for dyrkede planter. Hovedvægten er på familier og slægter, der anses for væsentlige for landskabsarkitekter. Der lægges vægt på at den studerende bliver fortrolig med botaniske arbejdsmetoder og terminologi.
 
Undervisningsform
Ved forelæsningerne gives en gennemgang af de systematiske karakterer for udvalgte familier og slægter. Der gøres brug af overheads, lysbilleder, forelæsningstavler og IT præsentationer. I øvelserne indøves, ved brug af levende plantemateriale, morfologi, systematik og plantekundskab ved hjælp af danske og fremmedsprogede bestemmelsesværker og gennem udarbejdelse af teoretiske og praktiske øvelser. Der arbejdes med en kombination af intensivt gruppearbejde og selvstudier.
 
Målbeskrivelse
Kompetencer i:
1. Morfologisk analyse af planter og evne til at beskrive planter med korrekt anvendelse af terminologi
2. Korrekt navngivning af planter efter internationale nomenklaturregler
3. Henføre planter systematisk til familie og slægt
4. Botaniks kendskab til planter af betydning i landskabet
5. Botanisk kendskab til almindelige, danske vildtvoksende planter og disses eventuelle slægtskabsrelationer til kulturplanter
 
Litteraturhenvisninger
Asmussen, C. og Jacobsen, N., 2001: Botanisk nomenklatur, KVL
Fitschen, J., 2002: Gehölzflora
Frederiksen & al. 2006, Dansk flora
Jacobsen, N., Jensen, J. & Johnsen, B., 1999: Systematisk botanik. Samfundslitteratur
Lange, C. og Asmussen, C., 2002: Levende verden. Institut for Økologi, KVL
Mikkelsen, V. M., 1981: Morfologisk botanik. Samfundslitteratur
 
Kursusansvarlig
Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332816
Niels Jacobsen, nika@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332805
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger32
praktiske øvelser48
forberedelse106
ekskursioner16
eksamen4

206