Inst. for Økologi | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen kun visse hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: Beskrivelse af eksamen: Eksamen er en fire timers skriftlig eksamen. En del af eksamen er uden hjælpemidler i plantesystematik . Den anden del af eksamen bestemmes planter efter relevant flora. Vægtning: 100 %. Alle opgaver vægtes ens. 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser, ekskursioner og selvstudium. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Havebrugsbotanik 1 eller lignende botanik | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | ingen | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Forståelse af de generelle mekanismer der ligger til grund for udvikling og forædling af kulturplanter. Kendskab til slægtskabsforhold mellem og generelle forskelle på de store grupper af levende organismer. Bredere kendskab til planter af havebrugsmæssig betydning. Anvendt videnskab: Botanisk kendskab til havebrugsplanter og disses systematik og forståelse for, at anvende denne plantekundskab i dyrknings-, forædlings- og bioteknologisk sammenhæng. Forståelse af, at udvælge og kritisk anvende faglitteratur og bruge de nødvendige termer for at kommunikere om og formidle målrettet viden om planter. Etik og værdier: Er opmærksom på planter som en genetisk ressource og vigtigheden af at opretholde biodiversiteten. Er opmærksom på, reagerer på og kan reflektere over problemstillinger og risici i forbindelse med forædling og dyrkning af kulturplanter. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
At give botanisk kundskab om havebrugets planter og deres vildtvoksende slægtninge. Opnå forståelse for den dynamik og de betingelser der er medvirkende til populationers udvikling og diversitet og udnytte denne viden i dyrkning og frembringelse af kulturplanter. At give de studerende et primært erfaringsgrundlag for planters variation og forskellighed. At opnå kompetence i kritisk kildesøgning, -analyse og -anvendelse. Kurset bygger videre på erfaringsgrundlaget opnået i Havebrugsbotanik 1. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Der undervises i de større plantegruppers evolutionære relationer og livscykler med hovedvægt på stængelplanterne. Enkelte kulturplanters udvikling gennemgås og generelle mekanismer der ligger til grund for kulturplanters udvikling og variation gennemgås ved udleverede noter og artikler. Plantefamilier og slægter relevante for hortonomer og med blomstring i efterårsperioden gennemgås morfologisk og systematisk. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Der arbejdes med en kombination af forelæsninger, øvelser (herunder havevandringer), intensivt gruppearbejde og selvstudier. Ved forelæsningerne gives en systematisk gennemgang af relevante familier. Der gøres brug af overheads, lysbilleder, forelæsningstavler og IT præsentationer. Øvelserne er problemorienterede, hvor levende materiale analyseres, diagnosticeres og relateres systematisk, så de studerende får kendskab til planters variation og forskellighed. Danske og fremmedsprogede bestemmelses- og referenceværker såvel som internetsider benyttes som et integreret værktøj. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
- | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Jacobsen, N., Jensen, J. & Johnsen, B., 1999: Systematisk botanik. Samfundslitteratur Lange, C. og Asmussen, C., 2002: Levende verden. Institut for Økologi, KVL Mikkelsen, V. M., 1981: Morfologisk botanik. Samfundslitteratur Noter og artikler | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332816 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||