Department of Ecology | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: Eksamen er en fire timers skriftlig eksamen. En del af eksamen er uden hjælpemidler og testes de studerendes evne i plantemorfologi, botaniks systematik og nomenklatur. Den anden del af eksamen er en test af de studerendes evne i plantebestemmelse. Weight: Vægtning 100%. 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 20. juni 2008 | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisning vil veksle mellem forelæsninger, øvelser, ekskursioner og selvstudie | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Restrictions | ingen | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Botanisk kendskab til planter i dansk have-kultur (prydplanter, food- og non-food planter) og disses nære vildtvoksende slægtninge. Hovedvægten vil ligge på planter med blomstringstid april-juni. Kendskabet indbefatter identifikation, navngivning og systematiske forhold samt brug af botanisk litteratur og bestemmelsesværker. Anvendt videnskab: Har erhvervet bred botanisk kundskab til have-kulturplanter og er i stand til at anvende denne viden målrettet og strategisk i videre studier indenfor dyrkning, forædling og teknologi Etik og værdier: Er opmærksom på planter som en genetisk ressource i bl.a. fødevarebranchen og forståelse for vigtigheden af, at kende og værne om/opretholde biodiversiteten. | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Den studerende vil opnå et indgående kendskab til danske havekulturplanter og de tilhørende plantearters systematik og slægtskabsforhold. Kurset sætter den studerende i stand til at artsbestemme blomsterplanter ud fra relevante bestemmelsesværker. Kurset henvender sig til alle, der studerer hortikultur, plantebioteknologi, plantebeskyttelse, plantepatologi, planteforædling eller andre emner, der relaterer sig til dyrkede planter. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
I kurset arbejdes der grundigt med planternes systematik på familie- og slægtsniveau med hovedvægt på planter med blomstring i april-juni. Der gives en indføring i nomenklatur (videnskabelige og danske plantenavne) for dyrkede og vildtvoksende planter. Der lægges vægt på at den studerende ikke blot genkender en plante men også kan begrunde en systematisk placering. Der lægges vægt på at den studerende bliver fortrolig med botaniske arbejdsmetoder og terminologi. Kurset dækker de fundamentale aspekter af systematisk botanik, der på sin side er grundlaget for plantekundskab på familie og slægtsniveau. Ekskursioner og havevandringer giver mulighed for at se planterne i rette omgivelser og i fuld størrelse samt indlæring af systematik ved spørgsmål-svar metoden (Hvilken familie? hvilken slægt? og hvorfor?) | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
I undervisningen indgår forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser i grupper eller selvstændigt, ekskursioner, havevandringer og selvstudium. Ved forelæsningerne gives en gennemgang af familie- og slægtskarakterer. Der gøres brug af overheads, forelæsningstavler, lysbilleder og IT præsentationer. Under de praktiske øvelser i laboratoriet og KU's samlinger studeres plantemorfologi, plantebestemmelse og familie- og slægtskendskab vha. levende plantemateriale. Ekskursioner er en integreret del af undervisningen og er en praktisk bearbejdning af de teoretiske forelæsninger. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Kompetencer i: 1. Morfologisk analyse af planter og evne til at beskrive planter med korrekt anvendelse af terminologi 2. Korrekt navngivning af planter efter internationale nomenklaturregler 3. Henføre planter systematisk til familie og slægt 4. Botanisk kendskab til planter af havebrugsmæssig betydning (prydplanter, food og non-food planter) 5. Botanisk kendskab til almindelige danske vildvoksende planter og disses eventuelle slægtskabsrelationer til kulturplanter | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Asmussen, C. og Jacobsen, N., 2001: Botanisk nomenklatur, KVL Frederiksen & al. 2006, Dansk flora Jacobsen, N., Jensen, J. & Johnsen, B., 1999: Systematisk botanik. Samfundslitteratur Lange, C. og Asmussen, C., 2002: Levende verden. Institut for Økologi, KVL Mikkelsen, V. M., 1981: Morfologisk botanik. Samfundslitteratur | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332816 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||