Inst. for Jordbrugsvidenskab
70 % Inst. for Økologi 20 % Fødevareøkonomisk Institut 10 % | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamination i projektrapport og pensum Vægtning: 100% 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Deltagelse i mindst 75% af journal club. | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Temakursus. 14 dobbeltforelæsninger. Eksperimentelt projektarbejde. Artikelfremlæggelse og -opposition med særlig vægt på metodemæssige problemstillinger(journal club). | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: B Blok 2 Ugestruktur: C | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Plantebiologi; Jord, Vand og Planter | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Grundlæggende viden om biologiske processer, fysisk-kemiske miljøfaktorer og naturgivne ressourcer udbygges og integreres til en operationel helhed. Kendskab til og forståelse af genetiske ressourcer i relation til kulturplanters modstandsdygtighed over for ufavorable vækstvilkår, herunder low-input dyrkningssystemer, og ernæringsmæssig kvalitet Teknologi & Produktion: Kendskab til og erfaring med at identificere, analysere, formulere og bearbejde en konkret faglig problemstilling i forhold til jord, planter, klima og miljø. Udvidet forståelse af anvendelsesområdet for specifikke analysemetoder og eksperimentelle resultater, incl. modelanvendelse, til målrettet analyse og vurdering af konkrete problemstillinger i dyrkede terrestriske økosystemer. Etik og værdier: Forudsætninger for at reflektere og reagere på problemstillinger med ressourceudnyttelses- og miljømæssig relevans. Færdigheder i skriftlig formidling og projektgennemførelse og -fremlæggelse. Erfaring med samarbejde indenfor en gruppe og hvad der er vigtigt for at sikre en god kommunikation. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Temakursets formål er: * at give en tværfaglig viden om det naturgivne og biologiske grundlag for plantevækst og planteproduktion * via en problemorienteret indfaldsvinkel at give en integreret viden om planters genetik og fysiologi i relation til jordbundsegenskaber og ydre vækstfaktorer * at give redskaber til en helhedsvurdering af afgrødeplanters vækst, vitalitet og ressourceudnyttelse, samt mulighederne for at forbedre disse egenskaber gennem målrettet planteforædling. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Det overordnede emne for temakurset er Kulturplanters biologi og dyrkning. Følgende delelementer indgår: (i) Plantevækst i relation til jordbund og klima, (ii) planteforædling til bedre afgrøder (genetisk diversitet, forædlingsteknikker, bioteknologi m.v.), (iii) planteproduktion (sædskifte, dyrkningsmæssige foranstaltninger, plantesygdomme etc. ), (iv) plantekvalitet i relation til foder og human ernæring og (v) teknologi, miljø og ressourceudnyttelse. Temakurset omfatter en teoretisk del (25%) og et eksperimentelt temaprojekt (75%). Det eksperimentelle projekt er problemorienteret og baseret på laboratoriearbejde og/eller analyse af eksisterende datamateriale. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Den teoretiske del består af 14 dobbeltforelæsninger, hvor generelle og specielle forhold omkring udvalgte emner i relation til det tværgående tema introduceres og gennemgås. Forelæsningerne lægger op til et antal kollokvier og seminarer, hvor de studerende selv har den aktive rolle i form af fremlæggelse af uddybende artikler om centrale og aktuelle problemstillinger inden for plantevidenskab. De studerende skal skiftevis fremlægge og opponere for hinanden for at sikre, at der opnås en bred indsigt i temakursets faglige problemstillinger. Der lægges særlig vægt på metodemæssige aspekter, herunder en forpligtigelse for de studerende til at redegøre for hvilke teknikker, der vil kunne tages i brug for at belyse det givne faglige problem. De studerendes valg af projekt sker på baggrund af idé-oplæg eller et katalog over mulige emner/problemstillinger udarbejdet af faglærere fra forskellige fagmiljøer. Derved sikres, at de laboratorielogistiske forudsætninger er tilstede, samt at problemstillingerne bliver konkrete og aktuelle, således at temakursets deltagere får mulighed for at anskue/forstå temaets faglige indhold i en større sammenhæng. De studerende arbejder i grupper med en gruppestørrelse på 3-5 pr. gruppe. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Jan Kofod Schjørring, jks@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Plante- og Jordvidenskab, Tlf: 35333495 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||