Inst. for Plantebiologi | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 t skriftlig eksamen Vægtning: 100% 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 24. januar 2008 | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Deltagelse i min. 4 ud af 6 øvelser og beståelse af planteprojektdelen (rapport + præsentation) | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Undervisningen består af forelæsninger, praktiske øvelser med mikroskopiarbejde og teoretiske øvelser/projektopgaver. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: A | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Grundvidenskab: Giver de studerende kompetencen til at forstå planternes grundlæggende livsprocesser og opbygning samt et kendskab til generelle biologiske principper. Teknologi og Produktion: Giver færdigheder i anvendelsen af mikroskopi, herunder færdigheder i at lave og farve mikroskopiske snit. Etik og værdier: Laver opmærksom på en nøje videnskabelige observation | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Kurset fokuserer på forholdet mellem funktion og struktur i frøplanter på organ-, vævs- og celleniveau og giver en grundlæggende forståelse af de fysiologiske processer som koordinerer plantens vækst og udvikling. De studerende får derudover viden om de vegetative og florale organers opbygning, herunder forskellen på nøgenfrøede, tokim- og enkimbladede planter. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Den hierarkiske opbygning af plantens krop. Planteorganers funktion. Celle- og vævstyper. Udvikling og struktur af den primære rod, stængel og blad. Sekundær vækst i rod og stængel. Ledningsvævets funktioner. Optagelsesveje og transportmekanismer for vand og opløste uorganiske og organiske substancer. Plantehormoner og eksterne vækstfaktorer (lysperception, tropismer, døgnrytmer, fotoperiodisme). Fyllotaksis og bladbevægelse. Blomstens anatomi, befrugtningen og struktur af frugt og frø. Kontrol af blomstring. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, fordybende teoretiske øvelser og opgaveregning, samt praktiske øvelser, der omfatter fremstilling af præparater til mikroskopi, histologiske farvemetoder, mikroskopisk analyse af præparater og dokumentation af givne strukturer ved tegning. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Der tages forbehold for lærebogvalget. Studerende tilmeldt kurset orienteres om det endelige valg senest en uge inden kursets start. Raven, Evert & Eichhorn (2005) Biology of plants 7th ed.. Martens Schulz (2006) Lab manual for Plante Anatomi | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Helle Juel Martens, hjm@life.ku.dk, Institut for Plantebiologi/Plantefysiologisk/Anatomisk Laboratorium, Tlf: 35332193 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||