Inst. for Økologi
48 % Inst. for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab 5 % Inst. for Jordbrugsvidenskab 15 % Inst. for Grundvidenskab 14 % Skov & landskab 15 % Inst. for Plantebiologi 3 % | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Portfolio eksamen Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Individuel bedømmelse af case fremlæggelse og en 2 tim skriftlig eksamen. Vægtning: Ved udregning af den endelige karakter tæller case fremlæggelse 40% og skriftlig eksamen 60%. 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 21. juni 2008 | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Indstilling til eksamen forudsætter at der er afleveret lab rapport | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Genetik 1 består af 40% teoretisk undervisning, 25% opgave løsning og PBL, 10% laboratorium øvelser samt 25% case studier der vil blive udført i projektgrupper. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: A | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Kursets mål er at give de studerende forståelse af genetik fra DNA, genomstruktur, molekylære markører, genetisk udspaltning, koblingsanalyser, genekspression til kvantitativ og populations genetik. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: Udvise forståelse af DNA som den basale enhed for genetisk nedarvning og genetisk variation. Forstå koblingen mellem genotype and fænotype. Forstå replikation, transkription og translation samt genregulering. Udføre genom karakteristik og koblingsanalyser. Forstå kvantitativ- og population -genetik. Færdigheder: Vurdere genetiske redskaber i forhold til mikrobiel-,plante-og dyre-forædling og populations analyser. Vurdere og anvende genetik til at løse videnskabelige problemer og forstå den rolle genetik spiller i: Biokemi, fysiologi, morfologi og biodiversitet Kompetencer: Demonstrere forståelse for og brug af statistiske analyser i genetisk forskning. Demonstrere evne til at bruge, overføre og evaluere genetiske problemstillinger i forædling, koblingsanalyse, genotypning and analyse af populations strukturer. Vise kendskab til og forståelse af etik i relation til brugen af genetik og transgener i forædlingsprocesser. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Se kompetenceområder | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
I den teoretiske del, vil DNA, genomstruktur and mutationer blive dækket på det molekylære niveau og sat i et genetisk perspektiv. Forelæsninger vil dække genotype, fænotype, mitosis, meiosis, genetisk udspaltning, koblingsanalyse, kvantitativ og populations genetik, replikation, transkription, translation og genregulering. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Forelæsningerne, PBL (cases), opgaveløsninger og laboratorieøvelser. Opgaveløsning og PBL vil foregå i projektgrupper, der også gennemfører de samme cases. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Se kompetenceområder. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Lærebog: BL Hartl og EW Jones: Genetics-Analyses of genes and genomes. Publ. Jones and Barlett 6. edition, 2006. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Peter Stougaard, psg@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Genetik og Mikrobiologi, Tlf: 35332609 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||