240054 Naturressourcer og økologi

Detaljer
Inst. for Grundvidenskab   20 %
Skov & landskab   54 %
Inst. for Jordbrugsvidenskab   13 %
Fødevareøkonomisk Institut   13 %
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år
VarighedTo blokke
 
Pointværdi15 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig og mundtlig eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Projektrapport, inkl. procesbeskrivelse afleveres og fremlægges gruppevis. Mundtlig eksamen: Individuel mundtlig eksamination med udgangspunkt i projektrapport og pensum. Alle skal deltage i opponering på et andet projekt (projektrapport og fremlæggelsen heraf).

Vægtning: Mundtlig eksamination med udgangspunkt i projekt og pensum 100%



7-trinsskala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenGodkendt min. 75% øvelsesrapporter i hvert af 4 temaer, og aflevering af eksamensportfolie bestående af projektrapport, procesbeskrivelse, opponering, efterskrift (personligt), samt 2 godkendte øvelsesrapporter fra hvert af 4 temaer.
 
Rammer for undervisningUndervisningen vil veksle mellem forelæsninger, ekskursion, cases og øvelser, samt et længere projektforløb.
 
BlokplaceringBlok 1
Ugestruktur: B

Blok 2
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kompetenceområder
Kompetencer indenfor Grundvidenskab
Forståelse af grundlæggende love og principper indenfor økologi, vedr. populationer, biologiske samfund og systemøkologi.

Kompetencer indenfor Teknologi og Produktion
Kendskab til naturressoucer, deres anvendelse og beskyttelse i jordbrug, skovbrug og fødevareproduktionssystemer, herunder stof og energi kredsløb.
Kendskab til at opstille og teste simple økologiske hypoteser på konkrete problemstillinger.
Viden om at identificere, analysere og formulere en faglig relevant problemstilling.
Kendskab til og erfaring med at arbejde problemorienteret og projektorganiseret i en gruppe, samt at formidle resultatet både mundtligt og skriftligt.

Kompetencer indenfor Etik og Værdier
Er opmærksomme på den naturvidenskabelige metode som grundlag for en videnbaseret argumentation for naturressourceanvendelse og -forvaltning, samt miljøbeskyttelse.
Er opmærksom på egen læring og samarbejde i grupper, og forståelse for gruppedynamik i et samarbejde.
 
Kursets målsætning
Kurset sigter på at give et grundlæggende kendskab til naturressourcer og økologi. I dette kursus er naturressourcer primært landområder, ferske vande og kystnære havområder. Økologi er det videnskabelige studium af de samspil, som bestemmer mængde og fordeling af organismer.
Desuden gives en metodemæssig indføring i det problemorienterede projektarbejdes form, indhold og proces, samt redskaber til at arbejde effektivt med projekter i kurset, men også i projektarbejder senere i studiet.
 
Kursusindhold
(1) Autøkologi/fysiologisk økologi; studiet af organismers fysiologiske tilpasning til deres omgivelser.
(2) Populationsøkologi; biologisk vækst, populationsvækst og afgørende faktorer for populationsstørrelser og studiet af samspillet mellem populationer (demografi, matematisk beskrivelse af populationstilvækst, intra- og interspecifik konkurrence, prædation og herbivori, parasitisme og sygdom, nedbrydere, mutualisme).
(3) Samfundsøkologi og succession; hovedtræk af artssammensætning og samfundsstrukturer.
(4) Overblik over energi, vand og stof kredsløb (fx C, N, P, S, Ca) i lokale og globale økosystemer og naturressourcer.
(5) Beskrivelse af hvad der karakteriserer de fire sfærer: biosfære, lithosfære, hydrosfære og atmosfære med hovedvægt på landområder, ferske vande og kystnære havområder.
(6) Biologisk produktivitet og udnyttelse (både aktuelt og potentielt) af landområder til landbrug, skovbrug, havebrug, grundvandsmagasiner, og naturområder. Herunder økologiske og antropogene funktioner af vegetation, vand og jordbund.
(7) Terrestriske og akvatiske produktionssystemer og naturressourcer, antropogen påvirkning og sårbarhed, samt eksempler på miljøpåvirkninger som kan true disse. Bevaringsbiologi og genøkologi, forvaltning af arter, naturgenopretning, bæredygtighed for naturressourcer.
 
Undervisningsform
Kurset baseres på forelæsninger kombineret med cases, og eftermiddagsøvelser hvor der skal udarbejdes rapporter. Sideløbende et 14-ugers projektforløb med læring om det problemorienterede projektarbejde og gennemførelse af projekt med afsluttende rapport, hvor det faglige indhold er nært knyttet til pensum.
 
Målbeskrivelse
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder
 
Litteraturhenvisninger
Smith, R.L. & Smith, T.M. (2006): Elements of Ecology, 6th Benjamin Cummings.

Botkin, D.B. & Keller, E.A. (2007): Environmental Science. Earth as a living planet. 6th. Wiley.

Øvelsesvejledning til Naturressourcer og Økologi (2007). (udarbejdes af faglærerne og findes online i campusnet).

Dahl, A.; Dich, T.; Hansen, T. & Olsen V. (2005): Styrk Projektarbejdet. En redskabsbog til problemorienteret projektarbejde. Biofolia, Frederiksberg
 
Kursusansvarlig
Bjarne W. Strobel, bjwe@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Jordbunds- og miljøkemi, Tlf: 35332411
Per Moestrup Jensen, pmj@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 35332673
 
Deltagerbetaling
100 DKK til ekskursion
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger20
teoretiske øvelser20
ekskursioner40
projektarbejde24
forberedelse102

206