Department of Ecology | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Bedømmelse af projektarbejde. Sluteksamen: 2-timers skriftlig prøve. Weight: Mindre projektarbejde under kursusforløb (20%; hver studerende skal udspecificere sit bidrag til projektarbejdet). Skriftlig prøve ved sluteksamen (80%) 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 10. april 2008 | ||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Afleveret projektarbejde. | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, kollokvier og laboratorieøvelser. Mindre projektarbejde i grupper af ca. 4-6 studerende. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: A | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Mandatory Prerequisites | 240025 Microbiology Mikrobiologi (eller lign. basiskursus i mikrobiologi) | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Kompetencer inden for grundvidenskab: Kendskab til mikrobielle samfund og vigtige typer af mikroorganismer i naturlige miljøer. Viden om mikroorganismernes aktivitet og betydning for stofkredsløb, nedbrydning og balancer i naturen. Kompetencer inden for teknologi og produktion: Kendskab til klassiske og moderne metoder til detektion af populationer og enkeltorganismer i komplekse miljøprøver. Viden om metoder til måling af mikroorganismernes aktivitet i naturen. Kompetencer inden for etik og værdier: Opnåelse af reflektionsevne over for eksperimentelle data og original tekster inden for faget. Opnåelse af vurderingsevne over for aktuelle miljøproblemer med mikrobiologisk baggrund. | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Kurset har som mål at give de studerende en grundig og metodebaseret indsigt i mikroorganismernes forekomst, aktivitet og vækst i naturlige miljøer. Indsigten vil rumme et kendskab til de vigtigste grupper af mikroorganismer og deres betydning for omsætning af organisk stof, fremmedstoffer, tungmetaller, mv. i jordbunden og vandmiljøet. Desuden opnås kendskab til miljøeffekter i mikrobiolgiske processer og samfund, samt til praktisk brug af mikroorganismer til fjernelse af miljøfremmede stoffer. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Kurset er, bl.a. med sin metodemæssige basis, et vigtigt redskabsfag for efterfølgende og videregående studier af mikroorganismerne og deres betydning inden for miljø- og naturressource videnskaberne. Under forelæsninger gennemgås de vigtigste grupper af mikroorganismer i relation til deres betydning i danske jord- og vandmiljøer. Vigtige processer gennemgås med henblik på både den genetiske og enzymatiske regulering af aktiviteten. En række anvendelser af mikroorganismer i naturlige miljøer vil eksemplificere både de klassiske og nye, moderne teknologier. Under kollokvier indøves en kritisk vurdering af flere forskellige typer af faglitteratur, såsom fagbøger, videnskabelige tidsskrifter, populære artikler og miljørapporter. Der indøves kritisk datatolkning, baseret på tekst- og figureksempler - og der øves i grundig, faglig diskussion, konklusion og perspektivering. Under laboratorieøvelser gennemgås og indøves metoder som fluorescens mikroskopi af DNA-farvede bakteriepopulationer og påvisning af enkeltceller af specifikke bakteriegrupper med antistof-, GFP- (Green Fluorescent Protein) eller FISH- (Fluorescent In Situ Hybridization) farvning i naturlige prøver fra vand- eller jordmiljøer. I gruppe-baseret projektundervisning(à 4-6 studerende), indøves formuleringen af en miljømæssig problemstilling med mikrobiologisk indhold. Baseret på den parallelle basisundervisning og individuel litteratursøgning søges og beskrives en mikrobiologisk forklaring, løsningsmodel, o.a. på problemstillingen. Endelig indøves gennem fremstilling af en poster/slide præsentation en mundtlig fremstilling af miljøprojektet, baseret på mikrobiologisk terminologi og argumentation. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Fælles forelæsninger, kollokvier og laboratorieøvelser understøtter en gruppe-baseret, projektorienteret undervisning. I undervisningsforløbet indøves således både en platform af basale og metodemæssige kundskaber og et projektorienteret forløb med problemformulering, litteratursøgning og data bearbejdelse, rapportskrivning inkl. data tolkning, diskussion og perspektivering. Gruppernes projekt afsluttes med mundtlig præsentation og fælles evaluering. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Materialet til forelæsninger og kollokvier vil være: Lærebog: Maier, R.M., Pepper, I.L. and Gerba, C.P.: Environmental Microbiology. Academic Press. ISBN 0-12-497570-4. Forelæsningsnoter (udlagt på Campusnet) Originale artikler (udlagt på Campusnet) | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Jan Sørensen, jan@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Genetics and Microbiology, Phone: 35332626 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||