Inst. for Plantebiologi
65 % Inst. for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab 10 % Inst. for Veterinær Patobiologi 5 % Inst. for Økologi 5 % Inst. for Grundvidenskab 5 % Fødevareøkonomisk Institut 10 % | |||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 30 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus Bachelorkursus for Biologi - Bioteknologi. Fælleskursus for øvrige studieretninger. | ||||||||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig og mundtlig eksamen Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Ved slutning af blok 2 afholdes 4 timers Skriftlig eksamen. Under eksamen besvares Spørgsmål til øvelser, indlærte metoder, journal club artikler og pensum i lærebog om videnskabsteori. Ved slutning af blok 3 afholdes individuel mundtlig eksamen. Projektgrupper afleverer en rapport og udarbejder en poster per projekt. Under den individuelle mundtlige eksamen (ca. 30 min) udspørges til projektrapporten og til projektet i relation til de metoder og begreber som indgår i første del af kursetr Vægtning: Den Skriftlige og den mundtlige eksamen vægtes hver med 50%. Begge eksaminer skal være bestået. 7-trinsskala, ekstern censur Eksamensdatoer: 25. januar 2008 | ||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | 6 ud af 7 laboratorierapporter skal være godkendt | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | I første del (blok 2) indgår mindre laboratorieprojekter med rapporter, forelæsninger, og journalclub. I anden del (blok 3) gennemføres gruppevis projekter som foregår i tilknytning til institutternes forskningsgrupper. | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, der undervises næsten alle dage i blokken Blok 3 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, projektabejde, som planlægges med vejleder | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Obligatoriske forudsætninger | Det forudsættes at man har gennemført kurser, som giver et grundlæggende kendskab til biokemi og molekylær genetik. Alle for hvem det er et obligatorisk kursus skal optages. Der er optag op til 40 for andre studerende. | ||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 40 | ||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Grundvidenskab: Forståelse af grundlæggende principper indenfor molekylærbiologiske metoder samt videnskabsteoretiske og etiske begreber. Teknologi og produktion: Anvende principper og metoder i praktisk laboratoriearbejde og forståelse projektorienteret forskningsarbejde. Etik og Værdier: Reflektere over bioteknologisk forskning ud fra udvalgte erkendelsesteoretiske og etiske principper. | |||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||
- opnå laboratorie-erfaring i meget brugte molekylærbiologiske metoder og give indsigt i en række andre metoder, som er centrale i bioteknologisk forskning. - opnå erfaring i at planlægge, udføre og analysere forskning indenfor bioteknologi. - gennem eksperimentelt arbejde at belyse mikroorganismers, planters og dyrs funktion ud fra en molekylær synsvinkel. - give erfaring i at vurdere og selvstændigt diskutere forskning ud fra videnskabsteoretiske og etiske principper. | |||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Kurset henvender sig til studerende, som ønsker beskæftigelse indenfor bioteknologi. De udvalgte emner er valgt således, at de studerende stifter bekendtskab med almindeligt anvendte metoder inden for specielt molekylærbiologi men også bioinformatik, biokemi og fysiologi. Desuden indgår en indføring i grundlæggende begreber i videnskabsteori og etik. Kurset vil give erfaring i eksperimentelt molekylærbiologisk arbejde med helt generelle metoder som fx. oprensning af DNA, RNA, PCR, RT-PCR, Real-Time PCR, in situ hybridisering, kloning, vektorkonstruktioner, transformation af prokaryote og eukaryote organsimer, dyrkning af cellekulturer, heterolog genekspression, proteinoprensning, karakterisereing af proteiner ved western blot, histokemi, enzymanalyser, bioimaging og bioinformatik. De fleste metoder vil være generelle for både bakterier, gær, svampe, planter og mammale celler. | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
I førse del af kurset (blok 2)udføres en række forsøg efter en fast plan, hvilket foregår hver eftermiddag (typisk fra 12.30 - ca. 16.30). Ugen vil bestå af en blanding af korte og lange dage. Forsøgene suppleres med forelæsninger og journal clubs 2-3 formiddage hver uge, hvor emnerne i forsøgne behandles teoretisk. De studerende fremlægger udvalgte artikler for hinanden og udvalgte opponentgrupper stille spørsmål til artiklerne. Desuden besvares gruppevis teoretiske journalark med resultater af forsøgene samt supplerede spørgsmål. Disse besvarelser gennemgås en formiddag om ugen. Som støtte for undervisning benyttes lærebog benyttes med vejledende læseplan. Der holdes forelæsninger i videnskabsteori med baggrund i lærebog, og principperne anvendes i vurdering af videnskabelige artikler (ved journal club) og gennem mindre opgaver. De sidste 9 uger af kurset udføres TEMA-projekter, som er små forskningsprojekter udført på forskellige institutter. Der er 3-5 studerende på hvert TEMA-hold, som udarbejder en fælles rapport, som beskriver forskningsområdet, de anvendte metoder og de opnåede resultater og diskuterer resultaterne og de konklusioner der kan drages. I rapporten skal indgå en vurdering af forskningsområdet og eget arbejde ud fra et videnskabsteoretisk og etiske perspektiv. | |||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Der udleveres en manual med teoretisk baggrundsinformation til hver øvelse. Desuden udleveres videnskabelige artikler, som bruges til journal club. Lærebog: "Videnskabsteori for de biologiske fag". Andersen H, Emmeche C, Norup M, Sandø P, Biofolia, 2006. Anbefalet Lærebog i molekylærbiologiske og biokemiske metoder benyttes som støtte for undervisningen med vejledende læseplan: "Principles and techniques of Biochemistry and Molecular Biology" Wilson & Walker, Cambridge Univ. Press. Der tages forbehold for, at lærebøger kan ændres indtil en uge før start af kursus. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Tom Hamborg Nielsen, thni@life.ku.dk, Institut for Plantebiologi og Bioteknologi/Laboratorium for Molekylær Plantebiologi, Tlf: 35333338 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||