Inst. for Plantebiologi
55 % Inst. for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab 45 % | |||||||||||||||
Delkurser | 240132 Organismebiologi, blok 2 240232 Organismebiologi, blok 3 | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen i plantedelen i slutningen af blok 2 og 4 timers skriftlig eksamen i dyredelen i slutningen af blok 3 Vægtning: 50% og 50% 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 24. januar 2008, gælder blok 3 - eksamensdato 10. april 2008 gælder blok 4 | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Deltagelse i min. 4 ud af 6 øvelser og beståelse af planteprojektdelen (rapport + præsentation) | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Undervisningen består af forelæsninger, praktiske øvelser med mikroskopiarbejde samt dissektioner og teoretiske øvelser/projektopgaver. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: A Blok 3 Ugestruktur: A | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Giver de studerende kompetencen til at forstå dyrenes og planternes grundlæggende livsprocesser og opbygning samt et kendskab til generelle biologiske principper. Teknologi og Produktion: Giver færdigheder i anvendelsen af mikroskopi og prøvepræparation. Etik og værdier: Laver opmærksom på en nøje videnskabelige observation | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Målet er at give de studerende en overordnet forståelse for organismers biologi på det mikroskopiske, makroskopiske og fysiologiske niveau. Kurset lægger især vægt på de planter og dyr som er relevante for bioteknologi. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Hvirveldyrenes opbygning, blodcirkulation, respirationssystem, fordøjelse og udnyttelse af foder, immunrespons, endokrinsystem, kirtler og deres funktion, hormonernes virkemekanisme, nervesystem, perception og motorrespons, reproduktion og udvikling. Planters opbygning og anatomi, planteorganers funktion, udvikling og struktur af den primære rod og stængel. Ledningsvævets funktion. Optagelsesveje og transportmekanisme for vand og opløste substanser. Plantehormoner og eksterne vækstfaktorer. Blomstens anatomi, befrugtningen og struktur af frugt og frø. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, fordybende teoretiske øvelser og små projekter samt praktiske øvelser, der omfatter mikroskopiske præparationsmetoder og dokumentation af den givne struktur ved tegning. Planteanatomidelsen afsluttes med et lille projekt og dets præsentation. Undervisningen foregår til en mindre del på engelsk | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Der tages forbehold for lærebogvalget. Studerende tilmeldt kurset orienteres om det endelige valg senest en uge inden kursets start. Taiz & Zeiger (2006) Plant Physiology 4th ed.. Kompendium som indeholder 'Section 5: The Angiosperm Plant Body: Structure and Developmentinkluderende' from Raven et al. 2005) og Martens & Schulz: Lab manual for Plant Anatomy | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Bjarke Veierskov, bv@life.ku.dk, Institut for Plantebiologi og Bioteknologi/Plantefysiologisk/Anatomisk Laboratorium, Tlf: 35333328 Adrian Paul Harrison, adh@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Veterinær Fysiologi & Biokemi, Tlf: 35332568 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||