Department of Plant Biology
50 % Department of Natural Sciences 25 % Department of Basic Animal and Veterinary Sciences 20 % Department of Veterinary Pathobiology 5 % | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4 timer skriftlig eksamen. Øvelseskurset indgår i eksamenspensum. Weight: 100 % 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 12. april 2008 | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Min. 4 af 6 laboratorierapporter skal være godkendt | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Per uge vil der i gennemsnit være 2 forlæsninger, selvstændigt arbejde med 1 case, teoretiske øvelser, gruppediskussioner og 1 laboratorieøvelse. Kurset indeholder 1 ekskursion. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 230002 Biochemistry 1 | ||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Grundvidenskab: Forståelse af udvalgte dele af den integrerede metabolisme i planter og dyr. Teknologi og produktion: Forståelse af biokemiske analysemetoder og deres anvendelses områder. Kendskab til udvalgte biokemiske analysemetoder opnås ved hjælp af laboratorieøvelser. Etik og værdier: Reflektere over relevante problemstillinger, som perspektiverer den multicellulære organismes biokemi i den bioteknologiske industri såvel som i andre forsknings- og udviklingsmæssige sammenhænge. | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Kursets målsætning er at give en udbygget teoretisk indføring i organismers biokemi med hovedvægt på den integrerede metabolisme i dyr og planter, samt at sikre en udbygning af kendskab til biokemiske analyse metoder ved hjælp af laboratorieøvelser. Der stiles mod en perspektivering af relevante problemstillinger af biokemi i den bioteknologiske industri. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset vil omhandle følgende teoretiske emner: Lipider, steroler og membraner / Enzymmekanismer og introduktion til inhibering / Nitrogen metabolisme, aminosyre metabolisme og naturstoffer / Stivelse og glykogen Pigment biosyntese og funktion/ fotosyntese / Ion kanaler og ion pumper / Regulering og Signal transduktion / Introduktion til immunologi / Molekylære motor-bevægelser. Cases vil blive inddraget for at støtte op om det forlæste stof. Cases vil f.eks. kunne omfatte følgende emner: Stivelse i bioteknologien / Pigmenter / Forskelle og ligheder i lysin metabolismen i bakterier, planter, svampe og dyr / Planter som grønne fabrikker / Diagnostiske hurtig metoder: Blod-urinstof-kvælstof (BUN) målinger i klinisk diagnostik / Enzymers katalytiske værktøjskasse/ Udvalgte lipiders betydning i biokemien / Biokemiske analysemetoder i klinisk praksis. Følgende laboratorieøvelser indgår i kurset: Isolering og karakterisering af phospholipider / Trypsininhibitorer / Identifikation af pigmenter og biosyntese af klorofyl / Struktur, biosyntese og nedbrydning af stivelse og glykogen / Biosyntese, nedbrydning og funktion af cyanogene glukosider i planter / Glukose- og keton stofomsætning i pattedyr/Adrenalins lipolytiske effekt i fedtceller/Flagel rotation. Følgende analyse metoder omhandles i de planlagte laboratorieøvelser: TLC, HPLC, GC, UV-spectrofotometri, opsætning af enzym assays, brug af mutanter og transgene planter til analyse af biosynteseveje, native PAGE. Desuden cases hvor brug af diagnostiske hurtig metoder, instrumenter som Dionex kromatografi demonstreres. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Den teoretiske undervisning herunder cases udgør ca. 60% og laboratorieøvelser ca. 40%. Cases vil blive benyttet til at uddybe udvalgte emner med relevante biokemiske problemstillinger i den integrerede metabolisme. I cases arbejdes der primært gruppevist med forskellige emner, som i udvalgte uger fremlægges, så alle får et vist overblik, udover den specifikke viden fra den case man selv har været involveret. Cases giver således mulighed for at arbejde selvstændigt i dybden med et emne. Laboratorieøvelser indgår som en væsentlig del af undervisningen og tager udgangspunkt i og støtter op om det forlæste stof samt sikrer en udbygning af kendskab til biokemiske analyse metoder. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Stryer, L. et al. Biochemistry + udvalgte tidsskriftsartikler Litteraturhenvisninger er under forbehold, det endelige valg fås senest en uge før blokstart. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Søren Bak, bak@life.ku.dk, Department of Plant Biology and Biotechnology/Plant Biochemistry Laboratory, Phone: 35333346 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||