Inst. for Plantebiologi
50 % Inst. for Grundvidenskab 25 % Inst. for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab 20 % Inst. for Veterinær Patobiologi 5 % | |||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timer skriftlig eksamen. Øvelseskurset indgår i eksamenspensum. Vægtning: 100 % 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 12. april 2008 | ||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Min. 4 af 6 laboratorierapporter skal være godkendt | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Per uge vil der i gennemsnit være 2 forlæsninger, selvstændigt arbejde med 1 case, teoretiske øvelser, gruppediskussioner og 1 laboratorieøvelse. Kurset indeholder 1 ekskursion. | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 230002 Biokemi 1 | ||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Grundvidenskab: Forståelse af udvalgte dele af den integrerede metabolisme i planter og dyr. Teknologi og produktion: Forståelse af biokemiske analysemetoder og deres anvendelses områder. Kendskab til udvalgte biokemiske analysemetoder opnås ved hjælp af laboratorieøvelser. Etik og værdier: Reflektere over relevante problemstillinger, som perspektiverer den multicellulære organismes biokemi i den bioteknologiske industri såvel som i andre forsknings- og udviklingsmæssige sammenhænge. | |||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||
Kursets målsætning er at give en udbygget teoretisk indføring i organismers biokemi med hovedvægt på den integrerede metabolisme i dyr og planter, samt at sikre en udbygning af kendskab til biokemiske analyse metoder ved hjælp af laboratorieøvelser. Der stiles mod en perspektivering af relevante problemstillinger af biokemi i den bioteknologiske industri. | |||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Kurset vil omhandle følgende teoretiske emner: Lipider, steroler og membraner / Enzymmekanismer og introduktion til inhibering / Nitrogen metabolisme, aminosyre metabolisme og naturstoffer / Stivelse og glykogen Pigment biosyntese og funktion/ fotosyntese / Ion kanaler og ion pumper / Regulering og Signal transduktion / Introduktion til immunologi / Molekylære motor-bevægelser. Cases vil blive inddraget for at støtte op om det forlæste stof. Cases vil f.eks. kunne omfatte følgende emner: Stivelse i bioteknologien / Pigmenter / Forskelle og ligheder i lysin metabolismen i bakterier, planter, svampe og dyr / Planter som grønne fabrikker / Diagnostiske hurtig metoder: Blod-urinstof-kvælstof (BUN) målinger i klinisk diagnostik / Enzymers katalytiske værktøjskasse/ Udvalgte lipiders betydning i biokemien / Biokemiske analysemetoder i klinisk praksis. Følgende laboratorieøvelser indgår i kurset: Isolering og karakterisering af phospholipider / Trypsininhibitorer / Identifikation af pigmenter og biosyntese af klorofyl / Struktur, biosyntese og nedbrydning af stivelse og glykogen / Biosyntese, nedbrydning og funktion af cyanogene glukosider i planter / Glukose- og keton stofomsætning i pattedyr/Adrenalins lipolytiske effekt i fedtceller/Flagel rotation. Følgende analyse metoder omhandles i de planlagte laboratorieøvelser: TLC, HPLC, GC, UV-spectrofotometri, opsætning af enzym assays, brug af mutanter og transgene planter til analyse af biosynteseveje, native PAGE. Desuden cases hvor brug af diagnostiske hurtig metoder, instrumenter som Dionex kromatografi demonstreres. | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Den teoretiske undervisning herunder cases udgør ca. 60% og laboratorieøvelser ca. 40%. Cases vil blive benyttet til at uddybe udvalgte emner med relevante biokemiske problemstillinger i den integrerede metabolisme. I cases arbejdes der primært gruppevist med forskellige emner, som i udvalgte uger fremlægges, så alle får et vist overblik, udover den specifikke viden fra den case man selv har været involveret. Cases giver således mulighed for at arbejde selvstændigt i dybden med et emne. Laboratorieøvelser indgår som en væsentlig del af undervisningen og tager udgangspunkt i og støtter op om det forlæste stof samt sikrer en udbygning af kendskab til biokemiske analyse metoder. | |||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Stryer, L. et al. Biochemistry + udvalgte tidsskriftsartikler Litteraturhenvisninger er under forbehold, det endelige valg fås senest en uge før blokstart. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Søren Bak, bak@life.ku.dk, Institut for Plantebiologi og Bioteknologi/Plantebiokemisk Laboratorium, Tlf: 35333346 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||