Inst. for Grundvidenskab
90 % Inst. for Plantebiologi 10 % | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Afsluttende skriftlig 4-timers eksamen med hjælpemidler Vægtning: 100% 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 02. november 2007 | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendelse af mindst 5 ud af ialt 7 rapporter over laboratorieøvelser/case | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Biokemi 1 undervises som en kombination af teoretisk undervisning (forelæsninger, ca. 2 x 2 timer/uge og opgaveløsning, ca. 2 timer/uge) samt laboratorieøvelser (1 x 4 timer/uge). | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: A Laboratorieøvelserne vil (for nogle øvelseshold) være placeret udenfor den valgte ugestruktur. Det tilstræbes at der bliver mulighed for at deltage på hold i modul B eller modul C, afhængigt af valgt parallelkursus. | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Kemi (grundpakken) skal sikre den kemiske baggrund. Cellebiologi (grundpakken) skal bl.a. sikre, at naturressourcestuderende, der modsat BT-stud., ikke har haft genetik, får en overordnet viden om transkription og translation, forud for biokemi 1. | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kompetencer indenfor grundvidenskab: Kendskab til polysacchariders, lipiders, nucleinsyrers og proteiners kemi og egenskaber, herunder introduktion til enzymers betydning i biokemien. Grundlæggende kemisk viden om udvalgte biokemisk relevante reaktionstyper og metabolitter. Viden om livsprocesser på det biokemiske niveau, herunder tilpasning af organismer til forskellige livsbetingelser. Kompetencer indenfor teknologi og produktion: Teoretisk funderede redskaber til løsning af simple biokemiske problemstillinger med grænseflade til relaterede fagområder. Viden om og elementær laboratorieerfaring med udvalgte eksperimentelle teknikker og metoder, der anvendes ved biokemiske undersøgelser. Basalt kendskab til skriftlig formidling af udvalgte biokemiske delområder. Kompetencer inden for etik & værdier: - | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Kursets målsætning er at give en teoretisk indføring i biokemiens hovedområder, med vægt på generel metabolisme samt struktur og funktion af de væsentligste makromolekyler. Det tilstræbes, blandt andet ved hjælp af teoretiske øvelser, at sætte biokemien i relation til grænseområder som mikrobiologi, plante- og dyrefysiologi, samt genetik. Kurset er et kombineret teoretisk og eksperimentelt grundfagligt kursus rettet mod studerende på naturressource- og biologi-bioteknologi-bacheloruddannelserne. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Følgende emner behandles teoretisk: Kemisk opbygning af proteiner, kulhydrater, lipider og RNA/DNA, ved repetition og overbygning på viden fra kurset Kemi. Introduktion til struktur og funktionalitet af proteiner, herunder enzymer. Funktionalitet af membraner, herunder membrantransport som opfølgen på viden fra kurset Cellebiologi. Energiforhold, energirige forbindelser, cofaktorer. Universelle metaboliske reaktioner af betydning for omsætning af næringsstoffer: glycolyse, anaerob respiration, citronsyrecyklus, oxidativ phosphorylering, pentosephosphatvejen, gluconeogenese, lipidstofskiftet, aminosyrestofskiftet. Introduktion til andre metaboliske reaktioner: Fotosyntese, Calvins cyklus og glyoxylatcyklus hos planter og mikroorganismer. Udvalgte organers biokemi hos højere dyr, herunder eksempler på regulering af metabolisme og integration af stofskiftet. Kurset indeholder desuden en eksperimentel introduktion til simple biokemiske teknikker og problemstillinger: Analytiske og præparative separationsteknikker (kromatografi og elektroforese), introduktion til funktionel karakterisering af enzymer (opbygning, kinetik, specificitet), samt enzymbaseret bestemmelse af metabolitter. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Den teoretiske del af undervisningen udgøres af forelæsninger. Der vil blive givet 2 forelæsninger pr. uge med præsentation af pensum fra lærebog. I forelæsningerne inddrages typisk et mindre antal opgaver, ligesom indlæring af pensum forsøges fremmet ved teoretiske øvelser, hvor der selvstændigt løses opgaver relateret til det forelæste stof. I slutningen af kurset planlægges et mindre case-forløb som støtte ved indlæring af integrationen af de gennemgåede metabolismeveje Praktiske øvelser i laboratoriet (ca. 4 timers varighed) vil danne det eksperimentelle grundlag for biokemi 1. Der planlægges 6 øvelser i alt, som udføres i hold. Hjemmearbejdet udgøres af forberedelse (læsning) til forelæsninger, rapportskrivning, samt opgaveløsning. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Berg, Tymoczko & Stryer: "Biochemistry" 6. udg. 2007 Bjergegaard: "Opgavesamling Biokemi 1" 3.udgave, 2007. Bjergegaard: "Biokemi 1 Øvelsesvejledning" 3.udgave, 2007. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Charlotte Bjergegaard, cbj@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Biokemi og naturproduktkemi, Tlf: 35332454 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||