Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus Anbefales på Bachelor-niveau eller 1.års kand., aht. videregående fag og projekt-arbejde. BSc for levnedsmiddelstuderende | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Der afleveres besvarelse af en række miniprojekter gennem forløbet. Aflevering er ikke obligatorisk og der gives ikke karakter for miniprojekterne. Der afsluttes med en mundtlig eksamen med udgangspunkt i disse miniprojekter. Vægtning: Mundtlig eksamen 100% 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, teoretiske øvelser, computerøvelser og selvstændigt arbejde veksler efter behov. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: A | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Pointspærring | Der vil være et vist overlap med de tidligere kurser 'Lineær algebra' og 'Differentialligninger', men ingen pointspærring. | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 210002 Matematik og databehandling Matematisk grundkursus kan også kan også bruges som anbefalet forudsætning | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kompetencer indenfor grundvidenskab: * Den studerende skal opnå viden om en række matematiske modeller inden for relevante fagområder, hvor lineær algebra og differentialligninger anvendes. * Den studerende skal opnå forståelse af hovedbegreberne fra den lineære algebra og fra dele af teorien for differentialligninger. Kompetencer indenfor teknologi & produktion: * Den studerende skal opnå forståelse af og færdigheder i at løse problemer, håndtere data og simulere vha. modellerne. * Den studerende skal opnå forståelse af modellernes muligheder og begrænsninger i forhold til 'virkeligheden'. Kompetencer indenfor etik & værdier: - | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Kurset bygger videre på grundkurset Matematik og databehandling og giver et grundlag inden for lineær algebra og differentialligninger for senere at kunne opstille og arbejde selvstændigt med matematiske modeller i relevante sammenhænge. Kurset opøver deltagernes evne til at: - håndtere og forstå den matematik, der indgår i sådanne modeller, - udføre beregninger med og kvalitativt vurdere resultater fra sådanne modeller. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Med udgangspunkt i relativt simple matematiske modeller inden for relevante anvendelsesområder gennemgås følgende matematiske emner: - Lineær algebra - Differentialligningssystemer - Modeltyper og modelleringsprincipper - Brug af computere til simulering i modeller Som eksempler på modeller der arbejdes med kan nævnes - Biologisk vækst - Populationsvækst - Epidemimodeller - Økonomiske modeller - Vekselvirkning (fx rovdyr-byttedyr) - Systemanalyse - Transport af stof i jord eller i organismer I arbejdet med disse modeller indgår kvalitative og kvantitative beskrivelser af virkeligheden, modelanalyse og modelbaseret simulering, samt organisering og håndtering af input (parametre og data) og output (modelberegninger og løsninger) ved brug af computer. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Som en fortsættelse af Matematik og databehandling består kurset af en blanding af teori og eksempler på modeller fra anvendelser. Der lægges vægt på både forståelse af de videregående teorier og metoder og på arbejdet med de konkrete modeller. Modellerne og den tilhørende teori præsenteres ved forelæsninger, hvorefter der arbejdes selvstændigt og i grupper med stoffet. Forelæsninger, teoretiske øvelser, computerøvelser og selvstændigt arbejde veksler efter behov. Der afleveres besvarelse af en række miniprojekter gennem forløbet. Der afsluttes med en mundtlig eksamen med udgangspunkt i disse miniprojekter. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Sandsynligvis "Differentialligninger" af Poul Einer Hansen Andet notemateriale udleveres Endelig kursuslitteratur oplyses via CampusNet forud for kursusstart | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Thomas Vils Pedersen, vils@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø/Matematik og Datalogi, Tlf: 35332351 Henrik Laurberg Pedersen, henrikp@dina.kvl.dk, Institut for Grundvidenskab/Matematik og Datalogi, Tlf: 35332325 Mogens Flensted-Jensen, mfj@life.ku.dk, Direktion, Tlf: 35332705 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||