Inst. for Veterinær Patobiologi | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Master udd. (efteruddannelse) | ||||||||||||||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||
Pointværdi | 9 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Master udd. (efteruddannelse) Modul 4 på Master i Fødevarekvalitet og -sikkerhed. | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Hver studerende udarbejder en projektopgave som afslutning på kurset. Arbejdsindsatsen skal svares til ca. 2 ugers fuldtidsarbejde. Emnet for opgaven vælges af de studerende, s det enten er relevant for deres nuværende beskæftigelse eller for de kompetencer, de sigter mod at opnå. Rapporten fremlægges ved en mundtlig eksamen (20 min), hvorefter der stilles spørgsmål i rapporten. 7-trinsskala, ekstern censur Eksamensdatoer: | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | I modulet indgår intensive teorimoduler, hjemmeopgaver samt et teoretisk projekt efter eget emne-valg inden for temaemnerne. Modulet afsluttes med en eksamen, hvor projektopgaven gennemgås. | ||||||||||||||
Blokplacering | Udenfor blokstruktur Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, 7 hele dage (okt.-dec. 2007). Udbydes igen efterår 2009 | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 25 | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
De studerende vil efter at have besået dette modul have følgende kompetencer: Viden og kendskab til: - Aktuelle og potentielle zoonoser - Moderne diagnose- og typningsmetoder - Udbrudseftersporing - Kvalitetssikring - Levnedsmiddeltoksikologi - Risikovurdering og -håndtering Forståelse af: - Problematikker i hele produktionskæder fra jord til bord - Enzymologi Anvendelse af: - Moderne diagnose- og typningsmetoder | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Modulet sigter mod at bibringe de studerende kendskab til moderne principper for forebyggelse og kontrol af mikrobiologisk og kemisk forsagede trusler mod forbrugersikkerhed. Der fokuseres på aktuelle zoonoser, moderne molekylære diagnose- og typningsmetoder, HACCP, kvalitetssikring og lovgivning, udbrudseftersporing, kemisk forurening af levnedsmidler, toksikologiske testmetoder, lovgivning vedr. tilsætningsstoffer og restkoncentrationer; risikoanalyse og håndtering. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Den teoretiske undervisning omfatter følgende temaer: 1)Aktuelle og potentielle zoonoser og andre fødevarebårne patogener Teoretisk gennemgang af zoonosekontrol baseret p udvalgte zoonoser og set i forhold til hele produktionskæder fra jord til bord. Desuden vil der i undervisningen indgå foredrag vedrørende aktuelle problemstillinger. 2)Mikrobiologiske og epidemiologiske metoder Teoretisk undervisning i molekylære metoder anvendt i levnedsmiddelkontrol samt deres anvendelsespotentiale i overvågning af produktionssystemer. Derudover vil en teoretisk gennemgang af fødevarebårne sygdomsudbruds epidemiologi samt principper for udbrudseftersporing. Der vil blive præsenteret eksempler p udbrudseftersporing som teori vedrørende epidemiologiske og mikrobiologiske eftersporingsmetoder. 3)Toksikologi Teoretiske og praktiske forhold vedrørende kemisk forurening af levnedsmidler. Der vil blive redegjort for eksisterende principper ved fastlæggelse af acceptabel daglig indtagelse af kemiske substanser (ADI). Lovgivning inden for tilsætningsstoffer og restkoncentrationer af pesticider, lægemidler og industrikemikalier vil blive gennemgået og uddybet med aktuelle cases, der vil kunne løses som hjemmearbejde. 4)Kvalitetssikring, lovgivning og kontrol Undervisning af offentlig og industriel kvalitetssikring, herunder certificeringssystemer og kontrol. Der tages udgangspunkt i aktuelle problemstillinger. Fdevarelovgivning er prsenteret p et overordnet plan. 5)Risikovurdering- og håndtering Anden dag i samlingen vil introducerer principper for risikovurdering og hndtering. Der tages udgangspunkt i konkrete risikovurderinger og styrker og svagheder ved disse. Der vil i undervisningen indgå diskussion af risikohåndtering, herunder befolkningens forhold til begrebet risiko. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Forelæsninger og diskussioner af teoretiske temaer. Efter de teoretiske temaer udarbejdes et sæt hjemmeopgaver i form af to eller tre cases eller opgaver. Hjemmeopgaverne vil blive udformet på basis af aktuelle problemstillinger og udformes, så de afdækker om kursisterne har opnået fagligt viden svarende til målene. Kommunikation vedrørende hjemmeopgaver sker via e-mail. Projektopgave: Hver studerende udarbejder en projektopgave som afslutning p kurset. Arbejdsindsatsen skal svares til ca. 2 ugers fuldtidsarbejde. Emnet for opgaven vælges af de studerende, så det enten er relevant for deres nuværende beskæftigelse eller for de kompetencer, de sigter mod at opnå. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Viden: - Udvise overblik over aktuelle og potentielle zoonoser - Nævne moderne diagnose- og typningsmetoder og beskrive deres anvendelse i udbrudseftersporing - Beskrive de overordnede principper for risikovurdering og håndtering - Opliste hovedpunkterne indenfor EU lovgivning vedrørende fødevaresikkerhed samt tilsætningsstoffer og restkoncentrationer. - Redegøre for principper for fastlæggelse af acceptabel daglig indtagelse af kemiske substanser - Nævne toksikologiske testmetoder Færdigheder: - Formidle viden om moderne principper for risikoforebyggelse, kontrol og udbrudseftersporing af mikrobiologisk og kemisk forsagede trusler mod forbrugersikkerhed - Anvende viden om zoonoser til analyse af fødevaresikkerhed i hele produktionskæder fra jord til bord Kompetencer: - Vurdere sikkerhedsmæssige problemstillinger i fødevareproduktion - Arbejde selvstændigt med en valgt problemstilling indenfor fødevaresikkerhed | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Lone Brøndsted, lobr@life.ku.dk, Institut for Veterinær Patobiologi/Faggruppen for Mikrobiologi, Tlf: 35332764 | |||||||||||||||
Deltagerbetaling | |||||||||||||||
16.250 Dkr | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn MSN (Master, diplom) | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||