Forest & Landscape | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | Post experience Master´s Programme | ||||||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||||||
Credits | 8 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Post experience masters programme Modul 4A på Masteruddannelsen i Landistriktsudvikling og Landskabsforvaltning | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination No aid allowed Description of Examination: Aflevering af projekt med efterfølgende mundtlig eksamen Weight: Projektet vægtes med ca. 70%, den mundtlige præstation ca. 30% 7-point scale, external examiner Dates of Exam: 13. juni 2008 | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Deltagelse i begge internater, mindst et seminar samt aflevering af projekt | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen er koncentreret i to internater af hver 3 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 150310 Module 1: Dialoque, development and management in the rural regions II 150321 Module 2a: Occupations in the Rural Regions 150331 Module 3a: The Rural Society Modul 3a: Samfundet i landdistrikterne Det anbefales at tage modul 1, 2a/2b og 3a/3b forud for modul 4a | ||||||||||||||||||
Restrictions | 25 | ||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
At belyse muligheder og barrierer for lokale udviklingsinitiativer i landdistrikterne i praksis. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Landdistriktsudvikling og -politik er et nyt politik- og forvaltningsområde, som er i rivende udvikling. Det gøres ofte til et synonym for, at lokale skaber udvikling i deres lokalområde gennem projekter. Rigtig mange er dybt involveret og der findes en række ordninger, som støtter dette arbejde. I modulet skal den studerende i teori og praksis opnå kendskab til begreber som "local eller cultural governance", projektstaten og dens logik, partnerskaber, social kapital, sociale iværksættere og innovation. Den studerende skal også stifte bekendtskab med forskellige evalueringsmetoder. Nyeste forskningsresultater og konkrete lokale udviklingsprojekter indgår som omdrejningspunkt. Den studerende opnår kendskab på et "state of the art"-niveau af lokal landdistriktsudvikling og -politik, får indsigt i de forskellige ordningers rolle, projektarbejdet og typiske organiseringer, styrker og svagheder, herunder implementeringen af lokal landdistriktspolitik i medfør af strukturreformen og EU's reformer. Perifere egnes udvikling og de særlige udfordringer, man står overfor her, behandles ligeledes, bl.a. med spørgsmålet: nytter lokale projekter? Undervisere i 2008, bl.a.: Fuldmægtig Kirsten Hoo Sloth, Indenrigs- og Sundhedsministeriet Projektleder Rita Munk, Fødevareministeriet Lektor Henrik Bang, Københavns Universitet Adjunkt Pia Heike Johansen, IFUL Ph.D. studerende Annette Aa. Thuesen, IFUL Direktør Erik Büchert, Team Møn Borgmester Olav Juul Gaarn Larsen, Læsø Saltsyder Poul Christensen, Læsø Sydesalt Seniorkonsulent Martin Eggert Hansen, Teknologisk Institut Seniorrådgiver Hanne Tanvig, Skov og Landskab | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret om to intensive internater af 3 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes et (gruppe)projekt, som forsvares ved mundtlig eksamen. Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Vidensmål: -Beskrive centrale baggrunde for lokal landdistriktsudvikling og -politik -Gennemgå de typiske gøremål og metoder knyttet til lokal landdistriktsudvikling og -politik -Nævne de vigtigste, gældende ordninger for og aktører i den lokale landdistriktspolitik og deres administrative placering Færdighedsmål: -Anvende forskellige vurderings- og evalueringsmetoder i analyse af lokale udviklingsprojekter -Analysere støtteordningernes mål, midler og implementeringstilgange i relation til lokal landdistriktsudvikling og -politik Kompetencemål: -Anvende teorier om lokal landdistriktsudvikling og implementering af projekter i praksis | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Hanne W. Tanvig, hwt@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331710 Kasper Vind Teilmann, kasper@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331807 | |||||||||||||||||||
Attendance Fee | |||||||||||||||||||
15.000 kr. | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee MSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||