| Skov & Landskab | |||
| Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år til Bachelor 3. år | ||
| Varighed | Udenfor blokstruktur | ||
| Pointværdi | 9 (ECTS) | ||
| Kursustype | Bachelorkursus | ||
| Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur | ||
| Forudsætninger for indstilling til eksamen | Udarbejdelse af ekskursionsrapport | ||
| Rammer for undervisning | Skovskolen, Nødebo | ||
| Blokplacering | Udenfor blokstruktur | ||
| Undervisningssprog | Dansk | ||
| Kompetenceområder | |||
| Skov- og landskabssektoren indgår i og er i mange sammenhænge afhængig af overnationale forhold. Kendskab til internationale politikker og sektorens vilkår i andre lande er af stor betydning for skov- og landskabsingeniører - hvad enten de arbejder i udlandet eller herhjemme | |||
| Kursets målsætning | |||
| Den studerende skal . have viden om væsentlige økologiske og samfundsmæssige forhold af betydning for skov- og landskabsforvaltningen i andre lande, herunder udviklingslande og lande med overgangsøkonomi . opnå færdigheder i at planlægge og gennemføre arbejdsopgaver, der involverer international deltagelse . udvikle forståelse for, hvorledes forskellige kulturelle, sociale og naturgivne omstændigheder sætter de overordnede rammer for skov- og landskabsforvaltningen | |||
| Kursusindhold | |||
| Introduktion til klodens vegetationszoner Bæredygtig skovdrift; definitioner og praktiske eksempler fra europæiske, nordamerikanske og 3. verdens lande, herunder ikke-sved-produkter, agroforestry systemer, økoturisme, erosion Europæisk og international skovpolitik Natur og nationalparker og reservater; formål og praktiske eksempler. Europæisk og international naturbeskyttelse EU's politikker og støtteordninger af relevans for skov- og landskabssektoren Emner i relation til de valgte fokusområder for udlandsekskursionen bearbejdes før, under og efter ekskursionen | |||
| Undervisningsform | |||
| Undervisningen foregår som holdundervisning, opgaver, gruppediskussioner, gruppearbejde, en udlandsekskursion (1 uge) og en fælles afrapportering. Hele kurset afvikles indenfor ca. 7 uger fra semestrets start og inden efterårsferien. De studerende gennemfører i grupper et teoretisk projekt, der er relevant for den fælles udlandseksursion. Projektet udarbejdes løbende under kurset og gerne i kontakt med institutioner eller studerende fra det land, der besøges under udlandsekskursionen. Holdet planlægger og gennemfører en samlet udlands-ekskursion med fokus på skov- og landskabsforvaltning. Ekskursionen afrapporteres samlet. Valg af ekskursionsmål fastlægges af holdet i samspil med uddannelsen inden afslutningen af 4. semester. De studerende er selv ansvarlige for at organisere og finansiere studieturen i løbet af 5. og 6. semester. Lærergruppen bistår i forbindelse med programlægning mm. Det tilstræbes, at to lærere deltager i udlandsekskursionen. | |||
| Målbeskrivelse | |||
| Fremgår af kursets kompetenceområder | |||
| Litteraturhenvisninger | |||
| Materialesamling der kan købes inden kursusstart | |||
| Kursusansvarlig | |||
| Arvid Sloth, arsl@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331858 | |||
| Studienævn | |||
| Studienævn SLING | |||
| Kursusbeskrivelsesomfang | |||