Skov & Landskab | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||
Pointværdi | 7 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||
Rammer for undervisning | |||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||
Undervisningen i dette fag tilrettelægges, så den navnlig giver mulighed for at styrke følgende generelle og personlige kompetencer: . Problemløsning . Handlingskompetence . Holdningskompetence . Helhedsopfattelse | |||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Vi præsenteres dagligt for forskningsresultater i professionelle sammenhænge såvel som en del af vores daglige liv. Kurset i statistik sigter mod at sikre den studerende bedre muligheder for at forholde sig til talmæssig præsentation af data som grundlag for beslutninger, i særdeleshed i forhold til faglige problemstillinger. Med et grundlæggende kendskab til statistik står dimittenden bedre rustet ved egne præsentationer og ved tolkning af andres resultater. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Kurset fungerer som støtte for undervisningen i bl. a. Økologi?, Driftsteknik og planlægning samt for uddannelsens projekter og for temafagene. På baggrund af kurset vil de studerende bl.a. bedre være i stand til at vurdere, på hvilken baggrund og hvor langt det er muligt at generalisere observationer og resultater fra praktikken og fra projektarbejdet. Følgende emner tages op i kurset: - grundlæggende statistik - T- og F-test - variansanalyse - regressionsanalyse - antalstabeller - repræsentative undersøgelser - spørgeundersøgelser | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Undervisningen er tilrettelagt med en ugentlig forelæsning og en øvelsesgang. Øvelsesgangen er holdinddelt og foregår i computerlokalerne, hvor den studerende har mulighed for at bruge PC ved løsningen af opgavesæt. I hovedreglen tilstræbes det at den første del af undervisningen indeholder repetition samt en gennemgang af sidste uges øvelser. Herefter gennemgås det nye stof og i den sidste del af undervisningen vil vi i reglen regne et eller flere eksempler inden for det nye stof. | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Fremgår af kursets kompetenceområder | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
John Townend. Practical statistics for Environmental and Biological Scientists. John Wiley & Sons, LTD. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Søren Wilhelm Pedersen, swp@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331602 Thomas Nord-Larsen, tnl@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Skovdrift og træprodukter, Tlf: 35331758 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||