Forest & Landscape | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||
Credits | 4 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination All aids allowed Description of Examination: Den studerende udarbejder en individuel kursusopgave/De studerende udarbejder i grupper på 4-5 en kursusopgave Weight: 100% approved/not approved, no second examiner | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Foregår i Nødebo | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Kompetencer inden for grundvidenskab: Ingen Kompetencer inden for teknologi og produktion: Ingen Kompetencer inden for etik og værdier: Den studerende vil på kurset arbejde med at diskutere etiske og andre værdimæssige aspekter af naturforvaltning. | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Kurset skal introducere de studerende til at se og forstå naturforvaltning i et alment perspektiv, herunder specielt de værdimæssige aspekter af naturforvaltning, herunder forvaltning af skov og landskab. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Kurset giver de studerende en introduktion til etik, værdier og natursyn. Den studerende præsenteres for forskellige etiske teorier og skal arbejde med forskellige måder at forstå værdimæssige problemstillinger på samt analysere etiske problemstillinger hentet fra naturforvaltning. I kurset redegøres for centrale etiske teorier og etiske analysemåder. Den historiske baggrund for udviklingen af naturforvaltning i en dansk og international sammenhæng beskrives og forskellige natursyn gennemgås. Eksempler på planlægnings- og landskabsrelaterede problemstillinger, bl.a. i relation til bæredygtighedsbegrebet analyseres ud fra forskellige etiske synsvinkler med de studerende. Kurset giver den studerende mulighed for på kvalificeret of faglig vis at indgå i diskussioner om naturforvaltningsmæssige problemstillinger og skov- og landskabsingeniørens rolle i forhold til resten af samfundet. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningen vil være delt op i syv temaer, således at hvert tema vil udgøre en samlet enhed. Øvelser finder sted inden for temaerne. Udover de gennemgående undervisere fra Skov & Landskab og FØI inddrages fagligt centrale gæsteforelæsere, der er forankret i forskning og praksis inden for Sling-relaterede områder. Gennem en kursusopgave, der udarbejdes i mindre grupper, trænes principper for god skriftlig og mundtlig formidling i studiesammenhæng samt principper for effektivt samarbejde i grupper. Der afholdes midtvejsseminar for opgaven, hvor de studerende præsenterer og diskuterer opgaven. Undervisningen vil bestå af forelæsninger og øvelser (Case studies, tekstlæsning, diskussion, film mm.), opgaveskrivning og vejledning. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Fremgår af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Anvises i forbindelse med undervisningen | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Christian Gamborg, chg@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Forestry, Phone: 35331734 Mickey Gjerris, mgj@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332165 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||