130503 Philosophy and Nature Relationship

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 2 year
DurationOutside schedule
 
Credits4 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


All aids allowed

Description of Examination: Den studerende udarbejder en individuel kursusopgave/De studerende udarbejder i grupper på 4-5 en kursusopgave

Weight: 100%



approved/not approved, no second examiner
 
Organisation of TeachingForegår i Nødebo
 
Teaching LanguageDanish
 
Areas of Competence the Course Will Address
Kompetencer inden for grundvidenskab: Ingen

Kompetencer inden for teknologi og produktion: Ingen


Kompetencer inden for etik og værdier:
Den studerende vil på kurset arbejde med at diskutere etiske og andre værdimæssige aspekter af naturforvaltning.

 
Course Objectives
Kurset skal introducere de studerende til at se og forstå naturforvaltning i et alment perspektiv, herunder specielt de værdimæssige aspekter af naturforvaltning, herunder forvaltning af skov og landskab.
 
Course Contents
Kurset giver de studerende en introduktion til etik, værdier og natursyn. Den studerende præsenteres for forskellige etiske teorier og skal arbejde med forskellige måder at forstå værdimæssige problemstillinger på samt analysere etiske problemstillinger hentet fra naturforvaltning.

I kurset redegøres for centrale etiske teorier og etiske analysemåder. Den historiske baggrund for udviklingen af naturforvaltning i en dansk og international sammenhæng beskrives og forskellige natursyn gennemgås. Eksempler på planlægnings- og landskabsrelaterede problemstillinger, bl.a. i relation til bæredygtighedsbegrebet analyseres ud fra forskellige etiske synsvinkler med de studerende. Kurset giver den studerende mulighed for på kvalificeret of faglig vis at indgå i diskussioner om naturforvaltningsmæssige problemstillinger og skov- og landskabsingeniørens rolle i forhold til resten af samfundet.
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen vil være delt op i syv temaer, således at hvert tema vil udgøre en samlet enhed. Øvelser finder sted inden for temaerne. Udover de gennemgående undervisere fra Skov & Landskab og FØI inddrages fagligt centrale gæsteforelæsere, der er forankret i forskning og praksis inden for Sling-relaterede områder. Gennem en kursusopgave, der udarbejdes i mindre grupper, trænes principper for god skriftlig og mundtlig formidling i studiesammenhæng samt principper for effektivt samarbejde i grupper. Der afholdes midtvejsseminar for opgaven, hvor de studerende præsenterer og diskuterer opgaven. Undervisningen vil bestå af forelæsninger og øvelser (Case studies, tekstlæsning, diskussion, film mm.), opgaveskrivning og vejledning.
 
Learning Outcome
Fremgår af kursets kompetenceområder
 
Course Litterature
Anvises i forbindelse med undervisningen
 
Course Coordinator
Christian Gamborg, chg@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Forestry, Phone: 35331734
Mickey Gjerris, mgj@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332165
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope
lectures15
theoretical exercises20
project work5
examination1
supervision9

50