Skov & Landskab | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||
Pointværdi | 4 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Den studerende udarbejder en individuel kursusopgave/De studerende udarbejder i grupper på 4-5 en kursusopgave Vægtning: 100% gennemført/ikke gennemført, ingen censur | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Foregår i Nødebo | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Kompetencer inden for grundvidenskab: Ingen Kompetencer inden for teknologi og produktion: Ingen Kompetencer inden for etik og værdier: Den studerende vil på kurset arbejde med at diskutere etiske og andre værdimæssige aspekter af naturforvaltning. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Kurset skal introducere de studerende til at se og forstå naturforvaltning i et alment perspektiv, herunder specielt de værdimæssige aspekter af naturforvaltning, herunder forvaltning af skov og landskab. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Kurset giver de studerende en introduktion til etik, værdier og natursyn. Den studerende præsenteres for forskellige etiske teorier og skal arbejde med forskellige måder at forstå værdimæssige problemstillinger på samt analysere etiske problemstillinger hentet fra naturforvaltning. I kurset redegøres for centrale etiske teorier og etiske analysemåder. Den historiske baggrund for udviklingen af naturforvaltning i en dansk og international sammenhæng beskrives og forskellige natursyn gennemgås. Eksempler på planlægnings- og landskabsrelaterede problemstillinger, bl.a. i relation til bæredygtighedsbegrebet analyseres ud fra forskellige etiske synsvinkler med de studerende. Kurset giver den studerende mulighed for på kvalificeret of faglig vis at indgå i diskussioner om naturforvaltningsmæssige problemstillinger og skov- og landskabsingeniørens rolle i forhold til resten af samfundet. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Undervisningen vil være delt op i syv temaer, således at hvert tema vil udgøre en samlet enhed. Øvelser finder sted inden for temaerne. Udover de gennemgående undervisere fra Skov & Landskab og FØI inddrages fagligt centrale gæsteforelæsere, der er forankret i forskning og praksis inden for Sling-relaterede områder. Gennem en kursusopgave, der udarbejdes i mindre grupper, trænes principper for god skriftlig og mundtlig formidling i studiesammenhæng samt principper for effektivt samarbejde i grupper. Der afholdes midtvejsseminar for opgaven, hvor de studerende præsenterer og diskuterer opgaven. Undervisningen vil bestå af forelæsninger og øvelser (Case studies, tekstlæsning, diskussion, film mm.), opgaveskrivning og vejledning. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Fremgår af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Anvises i forbindelse med undervisningen | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Christian Gamborg, chg@life.ku.dk, Skov & Landskab/Økonomi, Politik og Driftsplanlægning, Tlf: 35331734 Mickey Gjerris, mgj@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Forbrug, Sundhed og Etik, Tlf: 35332165 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||