Skov & Landskab | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||
Pointværdi | 5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Aflevering af og deltagelse i en række obligatorisk studieaktiviteter. Herunder projektrapport, mundtlig fremlæggelse samt efterskrift. Se iøvrigt lektionsplan. gennemført/ikke gennemført, intern censur | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | SLing-kursus, Nødebo | ||||||||||||||
Blokplacering | Udenfor blokstruktur Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Den studerende skal opnå en forståelse for principperne og elementerne i problemorienteret projektarbejde. Herunder en overordnet forståelse for de forskellige faser, som et traditionelt problemorienteret projekt nødvendigvis må gennemløbe samt hvad disse faser indeholder. Den studerende skal opnå erfaring i at arbejde problemorienteret ved at gennemføre de ovennævnte faser i et konkret projekt. Den studerende skal tilegne sig nogle konkrete redskaber til at optimere samarbejdet i grupperne samt reflektere over erkendelses- og læreprocesen i et sådant projektarbejde. Den studerende skal opnå færdigheder i rapportteknik. Herunder kildehåndtering m.m. Personlige kompetencer: Samarbejdsevne Helhedsopfattelse Problemløsning Holdningskompetence | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Færdigheder i at kunne håndtere mange typer af problemstillinger og søge løsningsmuligheder og kunne formidle disse er af største betydning, både under studiet og for skov- og landskabsingeniørens praktiske dagligdag. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Følgende elementer indgår i kurset: Brainstorm Problemidentifikation Problemafgrænsning Problemanalyse Arbejdstilrettelæggelse Rapportopbygning Kildehåndtering Kriterier for projektkvalitet Udarbejdelse af faglig rapport Reflektion over egen læreproces og over samarbejdet i studiegruppen. Forskellige fremlæggelsesformer (medier) og tilbagemelding fra lærere og holdkammerater | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Undervisningen foregår i form af diskussioner, forelæsninger, gruppearbejde og projektarbejde. Projektet udarbejdes i en studiegruppe som et problemorienteret projekt indenfor et relevant emneområde for uddannelsen. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Fremgår af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Dahl, A., T. Dich, T. Hansen og V. Olsen (2005): Styrk projektarbejdet - en redskabsbog til problemorienteret projektarbejde. 1.udgave. Biofolia, Frederiksberg. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Mette Kristine Rask Jensen, mrj@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Skovskolen, Tlf: 35331595 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||