400025 Sociological Perspectives on the Use of Natural Resources

Details
Department of Human Nutrition   60 %
Institute of Food and Resource Economics   40 %
Earliest Possible YearMSc. 1 year to MSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelMSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


No aid allowed

Description of Examination: Den studerende eksamineres i pensum med udgangspunkt i projektrapport

Weight: 100%



13-point scale, internal examiner
 
Requirement For Attending ExamGodkendelse af gruppebaseret projektrapport
 
Organisation of TeachingUndervisning er kombination af forelæsninger, øvelser og diskussion af studerendes egne projekter
 
Block PlacementBlok 4
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
Areas of Competence the Course Will Address
Kompetencer inden for grundvidenskab:
Den studerende skal opnå viden om, hvordan man gennem sociologisk og humanistisk forskning kan belyse anvendelse af naturressourcer i forskellige samfundsmæssige sammenhænge. Den studerende skal opnå viden om udvalgte interview- og spørgeskemabaserede sociologiske forskningsmetoder.

Kompetencer inden for teknologi og produktion:
Den studerende skal kunne forstå relevansen af samfundsvidenskabelig og humanistisk teori i naturanvendelsesproblemstillinger.
Den studerende skal kunne anvende principperne for sociologiske undersøgelsesdesign og metoder i forhold til specifikke naturanvendelsesproblemstillinger.

Kompetencer inden for etik og værdier:
Den studerende skal kunne reflektere over samfundsvidenskabelige og humanistiske/ etiske problemstillinger i relation til naturanvendelse, herunder, hvorledes personer og grupper kan have forskellige syn på brugen af naturen.
 
Course Objectives
Opnå indsigt i a) samf.mæssige aspekter af naturanvendelsen b) etiske problemstillinger i relation hertil c) de samf.videnskabelige metoder som kan benyttes til at studere feltet. Kan vurdere naturanvend.relaterede problemstillinger i et samf.mæssigt perspektiv. Tilegne sig færdigheder indenf. anvendelsen af sociologiske metoder til studiet af samf.mæssige aspekter af naturanvendelsen - kvalitative metoder (fx forskellige former for interview) og kvantitative metoder (fx. spørgeskemaer).).
 
Course Contents
Der undervises i grundlæggende sociologiske og etiske temaer med relation til menneskets anvendelse af naturen - herunder eksempelvis lægfolk og eksperters forskellige syn på naturanvendelse; sociale konteksters betydning for befolkningens syn på naturanvendelsen; forskellige aktørers anvendelse af magt og indflydelse til at påvirke rammerne for samfundets naturanvendelse samt de etiske spørgsmål naturanvendelsen rejser.

Desuden undervises i samfundsvidenskabelig undersøgelsesdesign og -metoder, omfattende såvel kvantitative (interviewbaserede) som kvalitative (spørgeskemabaserede) metoder. Vægten i dette vil ligge på operationaliseringen af forskningsspørgsmålet i en spørgeguide eller et spørgeskema, samt gennemførelsen af dataindsamlingen (f.eks. selve interviewet). Desuden vil den efterfølgende analyse af de indsamlede data blive behandlet.

Der undervises i grundlæggende sociologiske og etiske temaer med relation til menneskets anvendelse af naturen - herunder eksempelvis lægfolk og eksperters forskellige syn på naturanvendelse; sociale konteksters betydning for befolkningens syn på naturanvendelsen; forskellige aktørers anvendelse af magt og indflydelse til at påvirke rammerne for samfundets naturanvendelse samt de etiske spørgsmål naturanvendelsen rejser.

Desuden undervises i samfundsvidenskabelig undersøgelsesdesign og -metoder, omfattende såvel kvantitative (interviewbaserede) som kvalitative (spørgeskemabaserede) metoder. Vægten i dette vil ligge på operationaliseringen af forskningsspørgsmålet i en spørgeguide eller et spørgeskema, samt gennemførelsen af dataindsamlingen (f.eks. selve interviewet). Desuden vil den efterfølgende analyse af de indsamlede data blive behandlet.

I kurset indgår et projektarbejde, hvor de studerende i grupper indenfor en afgrænset en problemstilling udarbejder et undersøgelsesdesign samt gennemfører en pilotdataindsamling til en undersøgelse af en samfundsvidenskabelig problemstilling i forhold til en specifik naturanvendelse.


Undervisningen vil i høj grad tage udgangspunkt i konkrete naturanvendelsescases indenfor eksempelvis genteknologi, husdyrbrug, plantebruge samt det åbne land. Disse cases vil for det første være udgangspunkt for diskussion af relevante teorier samt etiske refleksioner - herunder hvordan der eksisterer flere forskellige forståelser af og holdninger til natur. For det andet vil casene danne udgangspunkt for en præsentation af hvordan disse forskellige positioner kan undersøges ved hjælp af sociologiske metoder.
 
Teaching And Learning Methods
På kurset veksles mellem forelæsninger og seminarer, hvor teoretiske emner behandles på baggrund af litteratur samt øvelser, hvor de studerende afprøver forskellige metoder og designs. Samtidig gennemfører de studerende et gruppebaseret projektarbejde. Tyngden i projektarbejdet er design af en sociologisk undersøgelse og arbejde med metodiske redskaber til indsamling af empiri..
 
Course Litterature
Kompendium med teoretiske og empiriske tekster
Ole Riis 2005: Samfundsvidenskab i praksis. Introduktion til anvendt metode. Hans Reitzels Forlag
Projektspecifik litteratur
 
Course Coordinator
Jesper Lassen, jlas@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Sociology of Food, Phone: 35332621
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures28
theoretical exercises8
preparation55
project work114
examination1

206