Institute of Food and Resource Economics | |||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Kursus uden for faglig progression. Relevant for alle studieretninger. | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: På baggrund af en selvvalgt problemstilling skal de studerende, som gruppe, aflevere en projektrapport, hvor de skal dokumentere den nødvendige forståelse for og anvendelse af stoffet, dets metoder og de deraf opnåede forventede resultater. Denne rapport er udgangspunkt for den individuelle mundtlige eksamen; dog er hele pensummet eksamensstof. Weight: Rapporten vægter 33%, og den mundtlige del vægter 67%; der gives en samlet karakter. 13-point scale, external examiner | ||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Rettidig aflevering af 2 øvelsesopgaver, hvor den sidste samtidig kan være oplæg til eksamensprojektet. | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen tager afsæt i forelæsninger suppleret med mindre øvelser og egentlig afprøvning i form af eksamensprojektet, der er gruppearbejde. | ||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: A | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Restrictions | 60 deltagere | ||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||
Grundvidenskab: Der gives grundlæggende viden og opøves færdigheder inden for arbejdet i eller med projekter/projektrelaterede arbejdsopgaver. Teknologi og produktion: Der vises sammenhæng mellem brug af teknologier, værktøjer og disses betydning for at forbedre effektiviteten i arbejdsprocessen. Etik og værdier: Der synliggøres betydningen af, at såvel virksomhedens mål, medarbejdernes egenart og opgavens karakter kan indgå i en meningsfuld helhed. Generelt: De studerende vil derfor efter endt kursus være klædt godt på til sin deltagelse i de næsten uundgåelige projektarbejder inden for alle grene af erhvervslivet. Og i denne forbindelse er det underordnet om der tales om den studerendes rolle som projektdeltager eller -leder. Desuden vil den studerende lære, at projektarbejde har mange paralleller med at arbejde i en basisorganisation, men også mange - og betydelige - forskelle. | |||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Formålet med kurset er at give de studerende forudsætninger til at indgå aktivt i projektarbejde; et forhold der i dag også betragtes som en konkurrenceparameter for ansættelse. Den studerende skal forstå de markante forskelle, der eksisterer i projektarbejdet i forhold det mere traditionelle arbejde i en basisorganisation. Derfor er kurset også relevant for alle studieretninger, selvom faget er uden en faglig progression; det er ikke interessant i denne forbindelse. | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Emneområderne vil være: - krav til projekters indhold og forløb - interessenter/sponsorer - planlægning og organisering af projekter - projektorganisationens arbejdsformer - kulturens indvirkning - medarbejdernes dobbelte tilhørsforhold - styring af projektaktiviteter i en organisation - tids- og resursestyring - anvendelse af planlægnings- og styringsværktøjer - sammensætning af en projektgruppe - anvendelse af information og kommunikation | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Kurset omfatter en række oversigtsforelæsninger, øvelser og projektarbejde. Øvelserne og projekterne foregår i hold på normalt 4 studerende, undtagelsesvis 5 eller 3. Hvert hold udarbejder to øvelsesopgaver, rettidig afleverede og godkendte, som er forudsætning for indstilling til eksamen. Disse øvelsesopgaver omhandler dele af pensummet, delvist efter gruppernes eget valg, og kan tage afsæt i virkelighedsnære opgaver. Selve eksamenen tager afsæt i en projektrapport som omhandler en teoretisk eller praktisk problemstilling ud fra et selvvalgt emne. Efterfølgende danner projektrapporten grundlag for den mundtlige individuelle eksamen. | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Virksomhedsdrift, 5. eller 6. udgave; Forlag: EFS Projektledelse, 1. udgave; Forlag: EFS Forfatter til begge bøger: Flemming Ettrup Desuden diverse udleverede noter | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Flemming Ettrup, fet@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Study and Education Office, Phone: 3528 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||