400003 Philosophy and Science

Details
Institute of Food and Resource Economics
Earliest Possible YearBSc. 3 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelBSc
Fælleskursus for Naturressource-, Jø- og Biotek-uddannelserne. Holdundervisning rettes specifikt til de enkelte uddannelser
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination


No aid allowed

Description of Examination: Den studerende eksamineres mundtligt i pensum Projektrapport afleveres til bedømmelse en uge før eksamensugen

Weight: Bedømmelse af projektrapport 50% Mundtlig eksamination i pensum 50%



13-point scale, external examiner
 
Requirement For Attending ExamDeltagelse i gruppebaseret projektarbejde.
 
Organisation of TeachingForelæsninger, øvelser og projektvejledning
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
Areas of Competence the Course Will Address
Kompetencer indenfor grundvidenskab:
* Den studerende skal opnå viden om udvalgte
erkendelsesteoretiske problemstillinger med
faglig relevans
* Den studerende skal opnå viden om udvalgte
etiske teorier

Kompetencer indenfor teknologi og produktion (anvendt videnskab)
* Den studerende skal kende til træk af fagets
historie
* Den studerende skal have indsigt i, hvordan
man analyserer vidensgrundlaget i udvalgte
faglige problemstillinger
* Den studerende skal kunne analysere
værdimæssige problemstillinger i relation til
deres fag
* Den studerende skal kunne anvende principper
for god skriftlig og mundtlig formidling af
projektarbejde i studiesammenhæng, samt
principper for effektivt samarbejde i grupper
 
Course Objectives
Kurset skal introducere de studerende til at se og forstå deres fag og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. Den studerende skal på selvstændig vis kunne diskutere videnskabsteoretiske og etiske spørgsmål, som knytter sig til udvikling og anvendelse af faglig viden med relation til naturressourcer, økonomi og bioteknologi
 
Course Contents
De studerende præsenteres for faglige problemstillinger, som bliver anskuet i et alment perspektiv. I den sammenhæng præsenteres de for den historiske baggrund for udviklingen af deres fagområde i sammenhæng med universiteter og højere læreanstalter. De får et kendskab til, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de en almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger, herunder kausalitet, reduktionisme, forskningsparadigmer og videnskabelig usikkerhed. En række etiske problemstillinger gennemgås f.eks. ved at tematisere brugen af kemikalier og bioteknologi ud fra miljøetiske synsvinkler, og dyreetiske overvejelser præsenteres i relation til husdyrproduktion og anvendelse af dyr til forsøg. Forskellige synsvinkler på risici i forbindelse med fødevarer og fødevareproduktion præsenteres ligeledes. Endelig vil de studerende lære at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng.
 
Teaching And Learning Methods
Gennem en forelæsningsrække vil de studerende blive præsenteret for relevante videnskabsteoretiske og etiske teorier og begreber i sammenhæng med faglige problemstillinger. Typisk vil der i forelæsningerne optræde personer forankret i de relevante fag, således at det almene perspektiv knyttes sammen med et mere fagligt perspektiv. Som et led i at underbygge og støtte forståelsen af det gennemgåede stof ved forelæsningerne vil der blive gennemført øvelser. På baggrund af en selvvalgt problemstilling gennemfører de studerende et selvstændigt problemorienteret projektarbejde i grupper.
 
Course Coordinator
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333059
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures16
project work53
theoretical exercises32
examination1
supervision5
preparation99

206