Institute of Food and Resource Economics | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc Fælleskursus for Naturressource-, Jø- og Biotek-uddannelserne. Holdundervisning rettes specifikt til de enkelte uddannelser | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination No aid allowed Description of Examination: Den studerende eksamineres mundtligt i pensum Projektrapport afleveres til bedømmelse en uge før eksamensugen Weight: Bedømmelse af projektrapport 50% Mundtlig eksamination i pensum 50% 13-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Deltagelse i gruppebaseret projektarbejde. | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser og projektvejledning | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Kompetencer indenfor grundvidenskab: * Den studerende skal opnå viden om udvalgte erkendelsesteoretiske problemstillinger med faglig relevans * Den studerende skal opnå viden om udvalgte etiske teorier Kompetencer indenfor teknologi og produktion (anvendt videnskab) * Den studerende skal kende til træk af fagets historie * Den studerende skal have indsigt i, hvordan man analyserer vidensgrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger * Den studerende skal kunne analysere værdimæssige problemstillinger i relation til deres fag * Den studerende skal kunne anvende principper for god skriftlig og mundtlig formidling af projektarbejde i studiesammenhæng, samt principper for effektivt samarbejde i grupper | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Kurset skal introducere de studerende til at se og forstå deres fag og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. Den studerende skal på selvstændig vis kunne diskutere videnskabsteoretiske og etiske spørgsmål, som knytter sig til udvikling og anvendelse af faglig viden med relation til naturressourcer, økonomi og bioteknologi | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
De studerende præsenteres for faglige problemstillinger, som bliver anskuet i et alment perspektiv. I den sammenhæng præsenteres de for den historiske baggrund for udviklingen af deres fagområde i sammenhæng med universiteter og højere læreanstalter. De får et kendskab til, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de en almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger, herunder kausalitet, reduktionisme, forskningsparadigmer og videnskabelig usikkerhed. En række etiske problemstillinger gennemgås f.eks. ved at tematisere brugen af kemikalier og bioteknologi ud fra miljøetiske synsvinkler, og dyreetiske overvejelser præsenteres i relation til husdyrproduktion og anvendelse af dyr til forsøg. Forskellige synsvinkler på risici i forbindelse med fødevarer og fødevareproduktion præsenteres ligeledes. Endelig vil de studerende lære at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Gennem en forelæsningsrække vil de studerende blive præsenteret for relevante videnskabsteoretiske og etiske teorier og begreber i sammenhæng med faglige problemstillinger. Typisk vil der i forelæsningerne optræde personer forankret i de relevante fag, således at det almene perspektiv knyttes sammen med et mere fagligt perspektiv. Som et led i at underbygge og støtte forståelsen af det gennemgåede stof ved forelæsningerne vil der blive gennemført øvelser. På baggrund af en selvvalgt problemstilling gennemfører de studerende et selvstændigt problemorienteret projektarbejde i grupper. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333059 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||