400003 Fagets videnskabsteori

Detaljer
Fødevareøkonomisk Institut
Tidligst mulig placeringBachelor 3. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
Fælleskursus for Naturressource-, Jø- og Biotek-uddannelserne. Holdundervisning rettes specifikt til de enkelte uddannelser
 
EksamenSluteksamen

skriftlig og mundtlig eksamen


uden hjælpemidler

Beskrivelse af eksamen: Den studerende eksamineres mundtligt i pensum Projektrapport afleveres til bedømmelse en uge før eksamensugen

Vægtning: Bedømmelse af projektrapport 50% Mundtlig eksamination i pensum 50%



13-skala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenDeltagelse i gruppebaseret projektarbejde.
 
Rammer for undervisningForelæsninger, øvelser og projektvejledning
 
BlokplaceringBlok 3
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Kompetenceområder
Kompetencer indenfor grundvidenskab:
* Den studerende skal opnå viden om udvalgte
erkendelsesteoretiske problemstillinger med
faglig relevans
* Den studerende skal opnå viden om udvalgte
etiske teorier

Kompetencer indenfor teknologi og produktion (anvendt videnskab)
* Den studerende skal kende til træk af fagets
historie
* Den studerende skal have indsigt i, hvordan
man analyserer vidensgrundlaget i udvalgte
faglige problemstillinger
* Den studerende skal kunne analysere
værdimæssige problemstillinger i relation til
deres fag
* Den studerende skal kunne anvende principper
for god skriftlig og mundtlig formidling af
projektarbejde i studiesammenhæng, samt
principper for effektivt samarbejde i grupper
 
Kursets målsætning
Kurset skal introducere de studerende til at se og forstå deres fag og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. Den studerende skal på selvstændig vis kunne diskutere videnskabsteoretiske og etiske spørgsmål, som knytter sig til udvikling og anvendelse af faglig viden med relation til naturressourcer, økonomi og bioteknologi
 
Kursusindhold
De studerende præsenteres for faglige problemstillinger, som bliver anskuet i et alment perspektiv. I den sammenhæng præsenteres de for den historiske baggrund for udviklingen af deres fagområde i sammenhæng med universiteter og højere læreanstalter. De får et kendskab til, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de en almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger, herunder kausalitet, reduktionisme, forskningsparadigmer og videnskabelig usikkerhed. En række etiske problemstillinger gennemgås f.eks. ved at tematisere brugen af kemikalier og bioteknologi ud fra miljøetiske synsvinkler, og dyreetiske overvejelser præsenteres i relation til husdyrproduktion og anvendelse af dyr til forsøg. Forskellige synsvinkler på risici i forbindelse med fødevarer og fødevareproduktion præsenteres ligeledes. Endelig vil de studerende lære at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng.
 
Undervisningsform
Gennem en forelæsningsrække vil de studerende blive præsenteret for relevante videnskabsteoretiske og etiske teorier og begreber i sammenhæng med faglige problemstillinger. Typisk vil der i forelæsningerne optræde personer forankret i de relevante fag, således at det almene perspektiv knyttes sammen med et mere fagligt perspektiv. Som et led i at underbygge og støtte forståelsen af det gennemgåede stof ved forelæsningerne vil der blive gennemført øvelser. På baggrund af en selvvalgt problemstilling gennemfører de studerende et selvstændigt problemorienteret projektarbejde i grupper.
 
Kursusansvarlig
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333059
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger16
projektarbejde53
teoretiske øvelser32
eksamen1
vejledning5
forberedelse99

206