Fødevareøkonomisk Institut | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus Fælleskursus for Naturressource-, Jø- og Biotek-uddannelserne. Holdundervisning rettes specifikt til de enkelte uddannelser | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: Den studerende eksamineres mundtligt i pensum Projektrapport afleveres til bedømmelse en uge før eksamensugen Vægtning: Bedømmelse af projektrapport 50% Mundtlig eksamination i pensum 50% 13-skala, ekstern censur | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Deltagelse i gruppebaseret projektarbejde. | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, øvelser og projektvejledning | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kompetencer indenfor grundvidenskab: * Den studerende skal opnå viden om udvalgte erkendelsesteoretiske problemstillinger med faglig relevans * Den studerende skal opnå viden om udvalgte etiske teorier Kompetencer indenfor teknologi og produktion (anvendt videnskab) * Den studerende skal kende til træk af fagets historie * Den studerende skal have indsigt i, hvordan man analyserer vidensgrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger * Den studerende skal kunne analysere værdimæssige problemstillinger i relation til deres fag * Den studerende skal kunne anvende principper for god skriftlig og mundtlig formidling af projektarbejde i studiesammenhæng, samt principper for effektivt samarbejde i grupper | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Kurset skal introducere de studerende til at se og forstå deres fag og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. Den studerende skal på selvstændig vis kunne diskutere videnskabsteoretiske og etiske spørgsmål, som knytter sig til udvikling og anvendelse af faglig viden med relation til naturressourcer, økonomi og bioteknologi | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
De studerende præsenteres for faglige problemstillinger, som bliver anskuet i et alment perspektiv. I den sammenhæng præsenteres de for den historiske baggrund for udviklingen af deres fagområde i sammenhæng med universiteter og højere læreanstalter. De får et kendskab til, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de en almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger, herunder kausalitet, reduktionisme, forskningsparadigmer og videnskabelig usikkerhed. En række etiske problemstillinger gennemgås f.eks. ved at tematisere brugen af kemikalier og bioteknologi ud fra miljøetiske synsvinkler, og dyreetiske overvejelser præsenteres i relation til husdyrproduktion og anvendelse af dyr til forsøg. Forskellige synsvinkler på risici i forbindelse med fødevarer og fødevareproduktion præsenteres ligeledes. Endelig vil de studerende lære at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Gennem en forelæsningsrække vil de studerende blive præsenteret for relevante videnskabsteoretiske og etiske teorier og begreber i sammenhæng med faglige problemstillinger. Typisk vil der i forelæsningerne optræde personer forankret i de relevante fag, således at det almene perspektiv knyttes sammen med et mere fagligt perspektiv. Som et led i at underbygge og støtte forståelsen af det gennemgåede stof ved forelæsningerne vil der blive gennemført øvelser. På baggrund af en selvvalgt problemstilling gennemfører de studerende et selvstændigt problemorienteret projektarbejde i grupper. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333059 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||