310025 Theory and Method in Landscape Architecture

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearMSc. 1 year to MSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits15 (ECTS)
Course LevelMSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Intern bedømmelse baseret på videnskabelig tekstopgave.

Weight: Ved bedømmelsen af eksamensprojektet vil der blive lagt vægt på et klart sprog, en præcis problemformulering, velvalgte metoder og teorier samt en selvstændig konklusion. Vægtes under ét 100%



pass/fail, internal examiner
 
Requirement For Attending ExamAflevering af min. 75% af de under kurset stillede opgaver.
 
Organisation of TeachingKurset er projekt- og problemorienteret. Høj prioritet har repræsentationsanlyse, selvstændige teoristudier, teamwork, præsentation og respons af metoder og resultater. Der indgår gæsteforelæsninger og introduktioner samt plenumevalueringer.
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional PrerequisitesByplanlægning, Fagets videnskabsteori, Terræn og teknologi og Håndværk & æstetik i landskabsarkitektur.
 
Areas of Competence the Course Will Address
Grundvidenskab
Landskabsarkitekten skal kunne udrede, tolke og vurdere betydning og kvalitet i andres og egne værker, hvorfor kurset sigter mod erhvervelsen af kompetent opmærksomhed over for og evnen til at opnå indsigt i det landskabsarkitektoniske sprogs opståen, forandring og betydningsdannelser.
Teknologi og produktion
Kurset sigter mod erhvervelse af akademisk videnskabelig kompetence til kritisk reflekterende undersøgelse af samfundsmæssige fænomener af landskabsarkitektonisk art, til forståelse for strukturer og processer i bygnings- og dyrkningskunsten opnået på et empirisk og teoretisk funderet grundlag. Høj prioritet har kompetencen til at se og tænke rumligt, socialt og kunstnerisk.
Etik og værdier
Landskabsarkitekten vil eksplicit eller implicit tage landskabsarkitektoniske beslutninger på samfundets vegne. Det finder sted i en demokratisk proces, hvorfor en kompetence vil være at kende til den rolle aktører spiller og den etik der kræves.
 
Course Objectives
Et mål med kurset er at den studerende bliver i stand til at indkredse landskabsarkitektoniske problemstillinger således at efterfølgende strategier og løsninger bygger på kritisk og metodisk analyse samt videnskabelige teorier.
 
Course Contents
Problemstillingernes genstandsfelt er rum og værker set i deres kontekst; nærmere specificeret de urbane landskaber, der danner ramme om bevægelse og ophold, oplevelse, erindring og erkendelse. Emnerne vil være teori om landskabsarkitektur-, arkitektur-, historie- og natursyn, bygnings- og dyrkningskunstens væsen, planlægnings-, bevarings-, renoverings og omdannelsesstrategier samt metoder til at analysere.
I kurset indgår formulering af problemstillinger, der kommer til at indgå i årets temakursus i landskabsplanlægning.
 
Teaching And Learning Methods
Pædagogikken bygger på den forestilling at læring bedst finder sted i form af selvstændige gruppestudier i dialog med vejledere og medstuderende, omkring tegneborde og ved fælles fremlæggelser, hvor responsgrupper og vejledere kritiserer. Dertil kommer forelæsninger og introduktioner ved gæsteforelæsere og vejledere. En gang ugentlig holdes planlægnings- og evalueringsmøder med hovedvejleder. Høj prioritet har kompetencen til selvstændige studier, teamarbejde, præsentation af og respons på andres og egne arbejder. Høj prioritet har kompetencen til at leve sig ind i værkers betydning samt til at vurdere kvaliteten i andres og egne arbejder.
 
Course Litterature
Malene Hauxner. Tegning og læsning: videnskab og kunst: teori og metode: rum, værker og kontekst. KVL, 2006 (findes på fildeling, campusnet, opdateres årligt)
Malene Hauxner. Fantasiens Have: det moderne gennembrud i havekunsten og sporene i byens landskab. Arkitektens Forlag, Kbh., 2000 (1993)Malene Hauxner. Med Himlen som Loft: Det moderne gennembruds anden fase 1950-1970, bygning og landskab, rum og værker, byens landskab, Arkitektens Forlag, Kbh., 2002 Lotte Rienecker og Peter Stray Jørgensen. Den gode opgave. Samfundslitteratur 2005
Litteraturliste findes på campusnet.
 
Course Coordinator
Malene Hauxner, mhau@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331788
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures40
project work100
preparation272

412