Inst. for Grundvidenskab
40 % Inst. for Jordbrugsvidenskab 30 % Inst. for Økologi 30 % | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus Temakursus for Miljø og Jordbrug (Environment and Agriculture). | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Skriftlig projektrapport, mundtlig præsentation af projekt gruppevis, og individuel eksamination i projekt og øvrigt pensum. Vægtning: Projektrapport 60%, og individuel mundtlig fremlæggelse, diskussion og eksamination (40%). 13-skala, ekstern censur | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Minimum 75% deltagelse i Journal Club | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Kurset består af forelæsninger, kollokvier og Journal Club (20%) og temaprojekt (80%). Projektgrupperne etableres i første uge på en obligatorisk 2-dages ekskursion et sted i Danmark. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: B Blok 3 Ugestruktur: C | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 230013 240001 Advanced Microbiology 310007 Arealanvendelse, stofbalancer og miljøpåvirkning Kurset forudsætter som minimum kundskaber svarende til en Naturressource bachelor med fagpakke i Miljøvidenskab. Deltagerne skal helst have haft mindst et af de anbefalede forudsætningskurser. | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kompetencer indenfor Grundvidenskab: Generel forståelse af emnerne miljøkemi, miljømikrobiologi, jordkvalitet, transport- og omsætningsprocesser, flora og fauna i forhold til jordbrugsproduktion, kulturlandskab og tilgrænsende naturområder. Forstå og kunne vurdere videnskabelige metoder indenfor miljøområdet, og kunne analysere videnskabelig litteratur. Kompetencer indenfor Teknologi og produktion: Anvende grundvidenskabelige principper til komplet analyse og kvantificering af miljømæssige effekter af jordbrugsproduktion på de omgivende naturressourcer. Anvende og bedømme relevante kvantitative modeller og løsninger på miljøproblemstillinger, samt forstå skalerings problemer. Gennemføre en faglig problemanalyse og -formulering i temaprojektet, samt planlægge, gennemføre og fremlægge projektet. Kompetencer indenfor Etik og værdier: Diskutere problemstillinger og holdningsdannelse om jordbrugets benyttelse af naturressourcer og miljøspørgsmål, både nationalt og internationalt. | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
De studerende skal sættes i stand til at analysere og vurdere miljømæssige effekter af forskellige former for jordbrugsproduktion fra A-Z, herunder at kunne anvende, fortolke og bedømme aktuelle værktøjer til analyse og vurdering af disse. Desuden opnås systematisk erfaring med at tolke og kvalitetsvurdere forskellige former for litteratur indenfor området. Kurset er centralt for alle der påtænker job indenfor privat eller offentlig rådgivning og forvaltning omkring jordbrugets miljøforhold. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Temakurset er tværvidenskabeligt med fokus på aktuelle og fremtidige problemstillinger omkring jordbrug og miljø og løsning af disse på en naturvidenskabelig bagrund. I kurset anvendes de videnskabelige værktøjer til en integreret analyse og kvantificering af miljøeffekter på hele jordbrugsproduktionsprocessen fra A-Z. Deltagerne forudsættes at have lært at anvende de enkelte værktøjer i forudsætningskurser eller på anden vis. I dette temakursus kombineres de aktuelle værktøjer til en samlet analyse og vurdering af hele produktionsprocessen. Ved projektgruppedannelsen sikres at gruppen mestrer de nødvendige værktøjer for at gennemføre temaprojektet. I kurset vil ingå emner med relation til interaktioner mellem jordbrugsproduktion og miljø/naturressourcer, herunder effekter på vandressourcer (grundvand, vandløb, søer, indre farvande), effekter på jordkvalitet, og effekter på flora og fauna. Discipliner, værktøjer og nøgleord der indgår: Hydrologi, miljøkemi, miljømikrobiologi, jordbundskemi, stofomsætning, arealanvendelse, produktionsformer, simuleringsmodeller, stoftransport, nedbrydning, adsorption, udvaskning, gødning, affaldsstoffer, pesticider, GMO Kurset har en fælles del på 20% og en projektdel på 80%, hvor der arbejdes i dybden med en problemstilling indenfor kursets faglige rammer. Temaprojektet skal altså være problemorienteret, men kan være såvel tværvidenskabeligt som mere fagligt fokuseret i sin tilgang. Projektets resultater og løsningsforslag skal dog altid sættes i en bredere, tværfaglig sammenhæng. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Undervisningen lægger vægt på problemorienterede og projektorganiserede studie- og undervisningsformer. Kurset indledes med en 2-dages ekskursion til en række lokaliteter med konkrete eksempler på miljømæssige problemstillinger ved jordbrugsproduktionen, inklusiv diskussion af aktuelle og fremtidige problemstillinger med de involverede parter. På ekskursionen diskuteres temaprojektmuligheder og projektgrupper med 3-5 studerende etableres, således at projektemnet er valgt ved hjemkomsten. Kurset omfatter et mindre antal forelæsninger og kollokvier i begyndelsen, hvor aktuelle og fremtidige miljømæssige problemstillinger indenfor jordbrugsområdet uddybes og diskuteres i et naturvidenskabeligt og tværvidenskabeligt perspektiv. Kurset omfatter en Journal Club hvor udvalgte videnskabelige artikler og rapporter præsenteres og evalueres med henblik på forståelse af problemstillinger, løsninger, fremstilling og fagopfattelser indenfor miljøområdet. De studerende forventes både at præsentere og opponere på mindst en artikel hver, og der vil være krav om min. 75% deltagelse i Journal Club for at blive indstillet til eksamen. Projektgrupperne udarbejder en skriftlig projektbeskrivelse som afleveres og fremlægges mundtligt til godkendelse efter 3 uger. Projektarbejdet skal resultere i en rapport og en mundtlig præsentation. Projektet evalueres for hver af gruppens medlemmer på grundlag af projektrapporten (60%) og individuel mundtlig fremlæggelse, diskussion og eksamination (40%). | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Udleveret materiale og slides fra ekskursion, forelæsninger, kollokvier og journal club. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Bjarne W. Strobel, bjwe@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Jordbunds- og miljøkemi, Tlf: 35332411 Ole Kragholm Borggaard, okb@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Jordbunds- og miljøkemi, Tlf: 35332419 Lars Stoumann Jensen, lsj@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Plante- og Jordvidenskab, Tlf: 35333470 Søren Hansen, sha@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø/Agrohydrologi, Tlf: 3528 Jan Sørensen, jan@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Genetik og Mikrobiologi, Tlf: 35332626 Peter Stougaard, psg@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Genetik og Mikrobiologi, Tlf: 35332609 | |||||||||||||||||
Deltagerbetaling | |||||||||||||||||
ca. 350 DKK til kost og overnatning på ekskursion | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||