Skov & Landskab
30 % Inst. for Jordbrugsvidenskab 14 % Inst. for Økologi 17 % Fødevareøkonomisk Institut 15 % Inst. for Grundvidenskab 24 % | |||||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Eksamen består af bedømmelse af projektrapport samt mundtlig fremlæggelse. Dertil kommer midtvejspræsentation og procesbeskrivelse Vægtning: Projektrapport og mundtlig fremlæggelse 70% Procesbeskrivelse 15% Midtvejspræsentation 15% 13-skala, intern censur | ||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Præsentation af projektmilepæle Opponering på fremlæggelser Deltagelse i journal clubs Forudsætning er min. 75% aflevering/deltagelse | ||||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger Øvelser Projektarbejde Ekskursioner Journal Clubs | ||||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: A Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Økologi og naturresurser Klima jord og Planter | ||||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||||
Kompetencer indenfor Grundvidenskab: Viden om sammenhængen mellem naturgrundlaget i Danmark og arealanvendelsen/benyttelsen af arealer. Kendskab til metoder til beskrivelse af landskabets og naturresursers struktur, funktion, udvikling, regulering og planlægning. Kendskab til håndtering af natur- og miljørelaterede data. Forståelse for hvordan kulturlandskabets udvikles og forvaltes i et samspil mellem økologiske, tekniske, økonomiske og politiske faktorer. Kendskab til de aktører der opererer i spændingsfeltet mellem beskyttelse og benyttelse af naturen. Kompetencer indenfor teknologi og produktion: Kunne kortlægge, planlægge og gennemføre en konkret vurdering af et givent områdes produktion, biologisk indhold, lovgivning samt stoflige forhold, med henblik på at udarbejde et tværfaglig og balanceret plan for forvaltning af området. Kendskab til værktøjer og modeller der bruges til forudsigelse og scenarie-formulering i natur- og miljøforvaltningen. | |||||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||||
Kursets formål er at give deltagerne et overblik over den danske natur- og miljøforvaltning. Med forvaltning forstås tilvejebringelse af beslutningsgrundlag (konkret viden/data), tolkning og præsentation af data, afvejning i forhold til interesser og økonomi, planlægning, kontrol af legalitet, konsekvensanalyse, afsøgning af alternativer, opstillen af scenarier, formulering af opfølgningsforanstaltninger. | |||||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||||
1. Offentlig miljø- og naturforvaltning Naturklage sager Hvad siger loven Dokumentationskrav, analyser af vegetation Data vedrørende naturtilstand Offentlig sagsbehandling Amter, kommuner, stat og regioner Vandrammedirektivet 2. Naturpleje Botaniske og zoologiske værdier, mål og målopfyldelse Analyser af Naturgrundlag Græssere i naturplejen Kulturhistoriske forhold 3. Landbrug og andre produktionserhverv i det åbne land Stofstrømme i relation til moderne landbrugsejendomme Phosphatbelastning af søer Husdyrproduktion ? hvad kan naturen bære Økologisk jordbrug ? hvad kan de i forhold til konventionelle Transgene planter Agerlandets flora og fauna 4. Naturgenopretning Skjern Å projektet. Mikrobiologiske forhold Scenarier i naturgenopretningsprojekter Etik i miljø- og naturforvaltning Genudsætning af dyr 5. Byudvikling og Infrastruktur Offentlig Planlægning med fokus på byudvikling/åben land Fauna i byer og bynære landskaber Øbiogeografi Aktøranalyse Økologiske forbindelser Fauna passager. VVM 6. Arealanvendelse og grundvand Fluxe af nitrat og pesticider i jordbrugs ? grundvandsfasen Scenarier for landskabsudvikling i områder med særlige drikkevandsinteresser Modellering Politikintegration i miljø- og naturforvaltningen Arealrelaterede data Kvalitetsmål 7. Rekreation Planlægning for rekreativ udnyttelse Fredningssagen i Danmark og andre lande Befolkningens brug af naturen Aktører - natursyn Brugerinddragelse i naturforvaltningen 8. Habitatbeskyttelse Internationale konventioner og retlige forhold Flora og fauna ? rødlister, beskyttelse Luftbåren forurening Miljøøkonomi Critical loads, critical levels Monitering af nature- og miljøtilstand 9. Deponering 10. Skovrejsning Planlægning Datagrundlag Analyser af naturgrundlag | |||||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||||
Projektarbejdet er det bærende element i temaet, og udføres i tværfaglige grupper. Forelæsninger støtter indlæringen af især det teoretiske stof, men skal også skabe overblik og virke syntetiserende Seminarer i jopurnal clubs: Skal introducere deltagerne for videnskabelig litteratur og give mulighed for dybdegående faglig indsigt. Cases: Skal støtte især udførelsen af projektarbejdet Feltarbejde: Skal understøtte projektarbejdet ogf give mulighed for praktiske erfaringer | |||||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||||
Kompendium Ad hoc materiale til de enkelte cases og forelæsninger | |||||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||||
Henrik Vejre, hv@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/By- og landskabsstudier, Tlf: 35331819 | |||||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||