Forest & Landscape
44 % Department of Agricultural Sciences 13 % Department of Ecology 18 % Department of Natural Sciences 25 % | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Der udarbejdes portfolio indeholdende 5 ud af de 6 cases, der arbejdes med i løbet af kurset. Weight: 100% 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Aflevering af cases 4 ud af 6 cases. | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: B | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Viden om sammenhængen mellem naturgrundlaget i Danmark og arealanvendelsen/benyttelsen af arealer. Teknologi og produktion: Kendskab til metoder til beskrivelse af landskabets og naturresursers struktur, funktion, udvikling, regulering og planlægning. Forståelse for hvordan kulturlandskabets udvikles og forvaltes i et samspil mellem økologiske, tekniske, økonomiske og politiske faktorer. Kendskab til de aktører der opererer i spændingsfeltet mellem beskyttelse og benyttelse af naturen. Kunne kortlægge, planlægge og gennemføre en konkret vurdering af et givent områdes produktion, biologisk indhold, lovgivning samt stoflige forhold, med henblik på at udarbejde et tværfaglig og balanceret plan for forvaltning af området. Etik of værdier: Opnå en forståelse af betydningen af det 20. århundredes natur- og miljøforvaltningshistorie for den aktuelle natur- og miljøforvaltning, herunder viden om centrale principper for miljø- og naturforvaltning. | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Kursets formål er at give deltagerne et overblik over den danske naturforvaltning. Med forvaltning forstås tilvejebringelse af beslutningsgrundlag (konkret viden/data), tolkning og præsentation af data, afvejning i forhold til interesser og økonomi, planlægning, kontrol af legalitet, konsekvensanalyse, afsøgning af alternativer, opstillen af scenarier, formulering af opfølgningsforanstaltninger. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
På Kurset gennemgås et udvalg af følgende cases: 1. Invasive arter 2. Naturpleje 3. Naturgenopretning 4. Byudvikling og Infrastruktur 5. Rekreation 6. Habitatbeskyttelse 7. Skovrejsning (Henrik) 8. Vådområder 9. Friluftsliv og turisme 10. Kvælstof i miljøet Desuden behandles den offentlige naturforvaltning, redskaber og aktører i naturforvaltningen, den historiske udvikling af samt fremtidsperspektiver for den generelle naturforvaltning. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
De udvalgte cases skal gennem selvstændigt arbejde give deltagerne en praksisnær oplevelse af aktuelle naturforvaltningsproblemstillinger. Forelæsninger støtter indlæringen af det teoretiske stof, men skal også skabe overblik og virke syntetiserende. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Henrik Vejre, hv@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Urban and landscape studies, Phone: 35331819 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||